Projekt HIT-2-Corridors – wodór jako paliwo
Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, dr hab. inż. Marcin Ślęzak, podpisał umowę o przystąpieniu ITS do realizacji europejskiego projektu HIT-2-Corridors.
Celem projektu jest stworzenie oraz późniejsza integracja europejskiej sieci infrastrukturalnej służącej wykorzystaniu wodoru jako paliwa w transporcie drogowym i tym samym popularyzacja długodystansowych podróży pojazdami niskoemisyjnymi wykorzystującymi ogniwa paliwowe.
W następstwie prac projektowych powstaną krajowe plany wdrożeniowe takich sieci dla Belgii, Finlandii i Polski oraz regionalny plan realizacji stacji tankowania wodoru dla Rygi (Łotwa). Z kolei w Finlandii i w Szwecji zostaną wybudowane i testowane stacje paliwa wodorowego.
Planowane w projekcie HIT-2-Corridors działania stanowią drugą część projektu HIT (Wodór dla Infrastruktury Transportu), przygotowanego przez konsorcjum reprezentujące Szwecję, Danię, Holandię i Francję. Ponadto projekt HIT-2-Corridors będzie czerpał wiedzę i doświadczenia z podobnych przedsięwzięć realizowanych przez partnerów z Niemiec i Norwegii.
Wyniki projektu będą analizowane i upowszechniane w krajach europejskich, a jednym z elementów promujących efekty będą przejazdy samochodami zasilanymi wodorem na trasach, wzdłuż których rozmieszczone będą stacje tankowania tego paliwa.
Projekt HIT-2-Corridors jest finansowany w ramach europejskiej sieci TEN-T - Priorytet „Dekarbonizacja/zastępowanie ropy naftowej lub ograniczanie kosztów środowiskowych”.
Konsorcjum projektu tworzą: SWECO AB, AGA Gas AB, Oy Woikoski AB, Riga City Council Traffic Department (Wydział Ruchu Drogowego Urzędu Miasta Ryga), Ministry of Infrastructure and Environment The Netherlands (Ministerstwo Infrastruktury i Środowiska, Holandia), Hydrogen Sweden, Instytut Transportu Samochodowego, WaterstofNet vzw., Hydrogen Fuel Cells and Electromobility in European Regions (HyER).