„Bądźmy Razem Bezpieczni”
Już po raz szósty Spółka Tramwaje Warszawskie organizując kampanię społeczną pn. „Bądźmy Razem Bezpieczni” zwraca szczególną uwagę wszystkim uczestnikom ruchu drogowym na istotny problem bezpieczeństwa w ruchu tramwajowym.
Tegoroczną kampanię zainaugurowała konferencja zorganizowana w amfiteatrze Parku Sowińskiego w Warszawie. Przesłaniem konferencji było uwrażliwienie wszystkich uczestników ruchu drogowego – kierowców, pieszych, rowerzystów, motocyklistów na wszelkie zagrożenia i konsekwencje, jakie wynikają z braku ostrożności na drogach i torowiskach. W trakcie spotkania uczestnicy obejrzeli na telebimach symulacje wypadków tramwajowych oraz materiały filmowe z innych miast Polski, obrazujące szeroko prowadzone działania edukacyjne na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W tym roku Tramwaje Warszawskie wraz ze Spółkami Tramwajowymi z Krakowa, Torunia, Gorzowa Wielkopolskiego, Grudziądza, Częstochowy, Chorzowa, Łodzi, Wrocławia i Poznania będą prowadzić działania zwiększające bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego na skalę ogólnopolską. Rozpoczęta dziś kampania potrwa do 31 grudnia 2014 r.
W programie imprezy w amfiteatrze Parku Sowińskiego, na którą zaproszono 2000 uczniów szkół podstawowych przewidziano szereg atrakcji przygotowanych m.in. przez Instytut Transportu Samochodowego:
- Detonator gazowej poduszki samochodowej – ITS
- Test szybkości reakcji - ITS
- Symulator zderzeń - ITS
- Pokazy technik samoobrony WAKT i grupy interwencyjnej Straży Miejskiej
- Parada motocyklistów
- Warsztaty z udzielania pierwszej pomocy
- Warsztaty „Bezpieczny rowerzysta”
- Symulatory bezpiecznej jazdy
- Konkursy dla dzieci
Spółka Tramwaje Warszawskie - pomysłodawcy kampanii chcą zwrócić uwagę uczestników ruchu drogowego na pojazdy szynowe poruszające się w ruchu miejskim zważywszy, że za ponad 97 % zdarzeń drogowych (m.in. kolizji czy wypadów) z udziałem tramwajów odpowiadają piesi i kierowcy samochodów - jeden tramwaj (najczęściej składający się z dwóch wagonów) w zależności od typu wozu waży od 35 do 40 ton. Waga pojazdu wpływa na jego drogę zatrzymania, która w jego przypadku wynosi ok. 60 m przy prędkości 50 km/h i jest 2-krotnie dłuższa niż droga zatrzymania samochodu osobowego. Dlatego organizatorzy kampanii stawiają sobie za cel:
- zwiększenie bezpieczeństwa na drogach
- eliminację zagrożeń życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego
- podwyższenie świadomości o zagrożeniach występujących w ruchu tramwajowym
- uzmysławianie, że każdy uczestnik ruchu ma wpływ na bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale i innych użytkowników drogi
- budowanie świadomości zagrożeń jakie niosą ze sobą brawura, brak ostrożności oraz wymuszanie pierwszeństwa
- kreowanie mody na noszenie odblasków.
Partnerem kampanii jest Instytut Transportu Samochodowego.