Seminarium projektu „More Baltic Biogas Bus”
W ramach europejskiego projektu „More Baltic Biogas Bus” w Niepołomicach (koło Krakowa) zorganizowano seminarium poświęcone popularyzacji biometanu, jako paliwa silnikowego. Gospodarzem i inicjatorem seminarium był Instytut Transportu Samochodowego - partner projektu. W gronie zaproszonych gości znaleźli się wybrani kooperanci z Niemiec, Estonii, Szwecji, Norwegii i Łotwy. W spotkaniu wzięli także udział przedstawiciele Urzędu Miasta w Niepołomicach, Wodociągów Miejskich w Niepołomicach oraz reprezentanci firm upowszechniających wykorzystanie biometanu, jako paliwa do napędu silników spalinowych.
Tematem przewodnim seminarium były możliwości produkcji i wykorzystania biometanu - pochodzącego z biogazu - na przykładzie istniejącej infrastruktury w Niepołomicach. Dodatkowym punktem programu był przegląd bieżących działań w ramach projektu, które realizowane są zgodnie z harmonogramem. Przedstawiono także kwestie kolejnych zadań oraz szczegóły zamknięcia projektu, co ma nastąpić z końcem 2014 r.
Nieformalną kontynuacją seminarium w Niepołomicach była konferencja pt. "Paliwa metanowe w transporcie miejskim", która odbyła się w Tychach w dniu 4 czerwca. Współorganizatorem tego wydarzenia był Instytut Transportu Samochodowego. W trakcie konferencji pracownicy ITS wygłosili dwa referaty:
• „Autobusy napędzane biometanem i eco-driving” - dr inż. Jerzy Waśkiewicz, dr inż. Wojciech Gis, dr inż. Andrzej Żółtowski.
• „Upgrading biogazu dla potrzeb stosowania w silnikach spalinowych” - dr inż. Andrzej Żółtowski, dr inż. Wojciech Gis.
***
Celem projektu „More Baltic Biogas Bus” jest rozpowszechnianie wśród władz miast, przedsiębiorstw miejskiego transportu autobusowego i innych zainteresowanych podmiotów, idei pozyskiwania i stosowania biometanu do zasilania silników autobusów miejskich. Wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii ma tu znaczenie nie tylko dla dywersyfikacji źródeł energii i bezpieczeństwa energetycznego kraju, ale także dla bezpośredniego ograniczenia emisji zanieczyszczeń z silników spalinowych.
W projekcie, obok Instytutu Transportu Samochodowego, udział biorą przedsiębiorstwa transportu miejskiego, jednostki badawczo-rozwojowe, wybrane władze samorządowe ze Szwecji, Norwegii, Niemiec, Litwy, Łotwy i Estonii.
Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych.