IV Konferencja \"Paliwa z odpadów\"
W dniach 25-27 marca 2014 roku w Poznaniu odbyła się konferencja „Paliwa z odpadów”, zorganizowana przez firmę ABRYS z udziałem środowisk naukowych, rządowych, samorządowych i przemysłu. W spotkaniu wzięli także udział przedstawiciele Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki ITS: p. Anna Skarbek i p. Ryszard Michalski. Tematem konferencji były paliwa alternatywne i perspektywy rozwoju tego rynku.
Obrady konferencji obejmowały referaty i dyskusje panelowe w zakresie:
- produkcji paliw z odpadów,
- wymagań jakościowych paliw z odpadów,
- rynku zbytu paliw z odpadów,
- nowych technologii produkcji paliw z odpadów.
Organizatorzy konferencji przygotowali także wystawę, która zgromadziła wiele firm krajowych i zagranicznych, oferujących doradztwo prawne i techniczne, technologie recyklingu, urządzenia do recyklingu odpadów oraz aparaturę badawczą.
W ramach konferencji zaaranżowano również zwiedzanie zakładu wyposażonego w instalację do produkcji paliwa alternatywnego z odpadów komunalnych - zakład został umiejscowiony w pobliżu Berlina i przy pomocy technologii MBS (mechaniczno-biologiczne przetwarzanie odpadów komunalnych) przerabia 135.000 ton zmieszanych odpadów komunalnych rocznie. Na składowisko kierowanych jest tylko ok. 5% odpadów. Odzyskiwana frakcja metali Fe i nFe przekazywana jest do hut, a frakcja mineralna, czyli odpady szklane, ceramika, gruz budowlany wykorzystywane są do budowy dróg lub składowane.
W Polsce ponad 90% zmieszanych odpadów komunalnych, pod różnymi kodami, kierowane jest na składowiska. Oczekuje się, że nowa ustawa o odpadach i utrzymaniu porządku i czystości w gminach wdroży standardy unijne w naszym kraju. Obowiązująca ustawa o recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji nakazuje, aby nie później niż do 31 grudnia 2015 roku w odniesieniu do wszystkich pojazdów wycofanych z eksploatacji, ponowne użycie i odzyskiwanie powinno być podniesione do poziomu co najmniej 95% na średnią masę pojazdu i rok. Odzyskane odpady samochodowe, w myśl wymienionych ustaw, powinny być ponownie wykorzystane, a następnie poddane recyklingowi, odzyskowi energetycznemu, a na końcu zostać unieszkodliwione przez składowanie. Szacuje się, że w demontowanym samochodzie kategorii M1 znajduje się około
***
W Instytucie Transportu Samochodowego prowadzone są prace nad możliwościami wykorzystania odpadów z pojazdów wycofanych z eksploatacji jako paliwa alternatywne.