Seminarium projektu „Safe & Sober”
23 stycznia 2025 roku w Hotelu Mercure Grand w Warszawie Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) oraz Instytut Transportu Samochodowego (ITS) zorganizowały międzynarodowe seminarium „Safe & Sober” poświęcone problematyce alkoholu w ruchu drogowym. Wydarzenie odbyło się w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej i było trzecim seminarium z tego cyklu organizowanym w Polsce (poprzednie miały miejsce w 2008 i 2014 roku). Celem projektu „Safe & Sober” jest podniesienie świadomości na temat konieczności podejmowania konsekwentnych działań w celu ograniczenia szkód związanych z obecnością alkoholu w transporcie drogowym.
W wydarzeniu wzięli udział eksperci z Polski i zagranicy, przedstawiciele administracji publicznej, sektora prywatnego, środowisk naukowych oraz instytucji zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego. Seminarium otworzyli Kristian Schmidt (Dyrektor ds. Transportu Lądowego w DG MOVE Komisji Europejskiej), Stanisław Bukowiec (Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury) oraz prof. Marcin Ślęzak (Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego).
Część I: Problematyka alkoholu w ruchu drogowym w Polsce
Pierwsza część seminarium skupiała się na analizie aktualnej sytuacji w Polsce. Wśród prelegentów znaleźli się:
- Katarzyna Łukowska (Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom), która omówiła zwyczaje alkoholowe Polaków.
- Konrad Romik (Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego), prezentujący działania związane z kampaniami BRD.
- Nadkomisarz Robert Opas (Biuro Ruchu Drogowego, Komenda Główna Policji), który przedstawił statystyki i wyzwania w nadzorze nad nietrzeźwymi kierowcami.
- Tomasz Matuszewski (Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie), który mówił o kursach reedukacyjnych dla kierowców.
- Mariusz Krupa i Jacek Lenartowicz (Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie), przedstawiający wykorzystanie blokad alkoholowych w pojazdach komunikacji miejskiej.
Część II: Doświadczenia z zagranicy
Druga część seminarium była poświęcona międzynarodowym doświadczeniom w ograniczaniu problemu alkoholu w ruchu drogowym:
- Antonio Avenoso i Francesca Podda (Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu, ETSC) omówili sytuację w krajach UE.
- Anneliese Heeren (Belgia) oraz Lars Ekman (Szwecja) podzielili się przykładami programów reedukacyjnych z wykorzystaniem blokad alkoholowych.
- Sergey Krasaev (Alcohol Countermeasure Systems) zaprezentował praktyczne zastosowanie blokad alkoholowych.
- Seminarium zakończyło się sesją pytań i odpowiedzi oraz podsumowaniem, podkreślającym konieczność współpracy międzynarodowej w celu poprawy bezpieczeństwa drogowego.
Projekt Safe & Sober, realizowany przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), od lat angażuje decydentów, ekspertów i kluczowych interesariuszy, by wspólnie ograniczać szkody związane z obecnością alkoholu w transporcie drogowym.