Zmiany w wyposażaniu obowiązkowym nowych pojazdów

Unia Europejska mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa na drogach, w szczególności potrzebę zmniejszania liczby wypadków drogowych wynikających z błędu ludzkiego, wprowadza regulacje mające na celu poprawę obecnego stanu. Rozporządzenie unijne w sprawie bezpieczeństwa ogólnego pojazdów (GSR – General Safety Regulation*) nakłada na producentów pojazdów obowiązek wyposażenia ich w szereg zaawansowanych systemów wspomagania kierowców, mających na celu poprawę poziomu bezpieczeństwa na drogach zarówno dla kierowców, pieszych, jak i rowerzystów oraz zmniejszenie liczby wypadków. Rozporządzenie ustanawia także ramy prawne dla homologacji w Unii Europejskiej pojazdów zautomatyzowanych i w pełni autonomicznych. Poprzez wyposażanie pojazdów w zaawansowane systemy asystujące, kierowca ma otrzymać wsparcie, które wywoła jego prawidłową reakcję lub spowoduje, że systemy przejmą prowadzenie pojazdu za kierowcę i uchronią uczestników ruchu drogowego przed sytuacją niebezpieczną.


Postanowienia GSR dotyczące wszystkich nowych modeli samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych homologowanych po 6 lipca 2022 r. i sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej, zostały ogłoszone w 2018 r., państwa członkowskie zaakceptowały je w 2019 r. Od tamtej pory producenci pojazdów próbowali dostosować się do wymagań. W okresie od 6 lipca 2022 r. producenci mogli sprzedawać auta homologowane przed tą datą i nieposiadające wymaganych przez GSR elementów wyposażenia, jednak zgodnie z zapisami zawartymi w rozporządzeniu, od 7 lipca 2024 r. wszystkie nowe pojazdy sprzedawane i rejestrowane po raz pierwszy po tym terminie, muszą spełniać wymogi nowych norm.

Od dnia 7 lipca 2024 r. każdy nowy pojazd sprzedawany w krajach Unii Europejskiej musi być wyposażony w następujące systemy bezpieczeństwa:

  • ADDW – Advanced Driver Distraction Warning, który ma za zadanie monitorować ewentualne zmęczenie lub rozproszenie kierowcy i ostrzegać go o zagrożeniu. Podstawą działania systemu jest kamera obserwująca jadącego i analizująca ruchy gałek ocznych kierowcy. Jeśli wzrok kierowcy zatrzyma się poniżej deski rozdzielczej, co może oznaczać korzystanie ze smartfonu, najpóźniej po 6 sekundach system zareaguje, aby dać znak kierowcy, że postępuje niewłaściwie. Reakcja pojawi się po 3 sekundach, jeśli pojazd przemieszcza się z prędkością większą niż 50 km/h.
  • ISA – Intelligent Speed Assist, czyli inteligentny asystent prędkości, monitorujący znaki drogowe i dostosowujący ją do znaków, oraz ostrzegający kierowcę o każdym przekroczeniu dozwolonej prędkości.
  • AEB – Autonomous Emergency Braking, system automatycznego hamowania awaryjnego, który w przypadku wykrycia przeszkody uruchomi proces hamowania, zanim zdąży zrobić to kierowca.
  • REIS – Reversing Information System, czyli rozwiązania pozwalające na monitorowanie tego co się dzieje za samochodem, np. czujniki parkowania, kamera cofania.
  • EDR – Event Data Recorder, czyli rejestrator danych podczas zdarzenia drogowego tzw. „czarna skrzynka”. EDR ma rejestrować dane samochodu podczas zdarzenia drogowego, aby później można było łatwiej poznać przyczyny zdarzenia drogowego. Zapisane zostaną najważniejsze parametry pochodzące z czujników i komputera ECU pojazdu, takie jak:
    • prędkość pojazdu, stopień otwarcia przepustnicy i prędkość obrotowa silnika,
    • użycie hamulca (ciśnienie w układzie hamulcowym), ruchy kierownicą, stan pasów bezpieczeństwa (zapięte / niezapięte),
    • włączenie się układu ABS, działanie systemu stabilizacji toru jazdy czy aktywacja poduszek powietrznych,
    • stan kontrolki systemu pomiaru ciśnienia powietrza w oponach i działanie tempomatu,
    • stan aktywnych systemów wspomagania kierowcy.

Powyższe dane są zapisywane, ale nie w trybie ciągłym w czasie jazdy, a w razie zdarzenia drogowego. Rejestrator zapisuje sekwencję czynności kierowcy na 5 sekund przed uderzeniem pojazdu w przeszkodę. Dane dotyczące stanu pojazdu i jego układów pozwolą poznać przyczynę zdarzenia. Poza tym zostaną przekazane organom, zajmującym się analizowaniem wypadków lub kolizji i poprawą bezpieczeństwa na drogach.

Od lipca tego roku wszystkie nowe samochody osobowe muszą obowiązkowo być wyposażone również instalację ułatwiającą montaż uniwersalnych urządzeń uzależniających uruchomienie silnika od kontroli zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu.

Źródło:
*Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego.

 

Używamy plików cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych, identyfikacyjnych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu i jednocześnie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zawsze możesz zmienić swoje ustawienia przeglądarki wyłączając obsługę cookies. Informujemy, że wyłączenie plików cookies, utrudni korzystanie z naszej witryny lub może uniemożliwić jej poprawne działanie na Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
close