Pojazdy autonomiczne: rewolucja w transporcie?
W dniu 22 lutego 2024 roku w siedzibie Instytutu Transportu Samochodowego zorganizowano debatę ekspercką pt.: „Wyzwania społeczne, ekonomiczne i techniczne autonomicznego transportu drogowego”. Paneliści reprezentowali różne gałęzie biznesu, a w spotkaniu wziął udział również przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury. Debatę poprowadzili: Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego i Kierownik Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych, prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak oraz Prezes Fundacji Instytut Mikromakro, Sławomir Kosieliński.
W ocenie ekspertów pojazdy autonomiczne (AV) zrewolucjonizują transport, oferując większą wydajność, komfort i bezpieczeństwo. Algorytmy sterujące AV są nieustannie testowane, a same samochody nie ulegają zmęczeniu, czy rozproszeniu uwagi, co eliminuje główne czynniki ludzkie prowadzące do wypadków.
Jednak rozwój AV wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Ważna jest transparentność w kwestii podejmowania decyzji przez sztuczną inteligencję (AI) w systemach AV oraz opracowanie etycznego prawa, pomagającego unikać trudnych sytuacji w warunkach rzeczywistego ruchu drogowego.
Eksperci są także zdania, że akceptacja społeczna jest kluczowa dla rozwoju AV. Podobnie jest z edukacją na temat działania i zalet pojazdów samojezdnych. Zwrócono także uwagę, że zrobotyzowane pojazdy mogą być postrzegane jako panaceum na problemy transportowe, takie jak korki i niedobór kierowców zawodowych, a także mogą zapewnić większą mobilność osobom starszym i niepełnosprawnym.
Aby tak się stało, rozwój AV musi być zrównoważony i uwzględniać potrzeby wszystkich użytkowników, zapewniając dostępność, niezależnie od statusu socjoekonomicznego.
Konieczne jest również dostosowanie infrastruktury i przepisów na poziomie europejskim i krajowym do potrzeb AV, m.in. poprzez zmiany w Prawie o ruchu drogowym czy w Konwencji Wiedeńskiej. Należy także podkreślić, że niektóre przepisy ruchu drogowego stanowią istotną przeszkodę dla rozwoju najnowszych technologii wspierających kierowców w Polsce. Firmy działające w branży motoryzacyjnej domagają się zmian w prawie, aby umożliwić prowadzenie testów nowych rozwiązań. Zgodnie z opiniami panelistów, obecnie testowanie pojazdów autonomicznych na drogach jest praktycznie niemożliwe.
Odpowiedzią na część wyżej wymienionych postulatów jest m.in. projekt DARTS-PL, realizowany od grudnia 2022 r. przez konsorcjum, w skład którego wchodzą Instytut Transportu Samochodowego oraz Politechnika Warszawska. Celem projektu jest opracowanie autorskiej bazy scenariuszy testowych dla pojazdów autonomicznych (AV), uwzględniających warunki drogowe charakterystyczne dla Polski. Baza będzie stanowić podstawę do projektowania, tworzenia, testowania i ewaluacji systemów percepcji pojazdów L3-L5 wg SAE J3016.
Podsumowując, debata na temat pojazdów autonomicznych pokazała ogromny potencjał tej technologii, ale też zwróciła uwagę na wyzwania, z którymi wiąże się jej odpowiedzialny rozwój.
Prelegenci debaty:
- Sławomir Lewandowski (Ministerstwo Infrastruktury)
- Marcin Szydełko (GlobalLogic)
- Andrzej Gontarz (Fundacja Instytut Mikromakro)
- Elżbieta Mrozek (Instytut Lotnictwa)
- Aleksandra Auleytner (Kancelaria DZP)
- Leszek Leśniak (Panek Carsharing)
- Tomasz Mucha (Mercedes-Benz)
- Andrzej Gemra (Renault)
- Zeeshan Naeem (ZF)
Organizatorzy:
- Instytut Transportu Samochodowego
- Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych ITS
- Fundacja Instytut Mikromakro