ITS na rzecz autonomiczności transportu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Miasto Jaworzno oraz Ministerstwo Infrastruktury podpisały list intencyjny o współpracy, w ramach którego powstanie specjalna strefa do testów prototypów autonomicznych pojazdów transportu publicznego. Innowacyjne autobusy zostaną opracowane w ramach programu NCBR "Bezemisyjny Transport Publiczny".
Podpisane w czwartek, 21 czerwca br. porozumienie dotyczy stworzenia w Jaworznie obszaru do przeprowadzania testów autobusów autonomicznych, które mają powstać w ramach programu "Bezemisyjny Transport Publiczny" prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – agencję wykonawczą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Program realizowany jest w oparciu o unikatową formułę, a jego celem jest stworzenie pojazdu transportu publicznego, który będzie nie tylko pojazdem zeroemisyjnym, ale także modułowym i częściowo samosterownym.
Jazda autonomiczna prototypów autobusów testowana będzie na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie oraz na specjalnie przygotowanym obszarze testowym. Autobusy będą w stanie same poruszać się co najmniej po terenie zajezdni. W szczególności powinny same podjechać na stanowisko ładowania oraz po naładowaniu zaparkować na wskazanym miejscu. Według harmonogramu programu testy prototypów pojazdów bezemisyjnych transportu publicznego odbędą się już pod koniec przyszłego roku.
– Udział w dzisiejszym przedsięwzięciu jest elementem horyzontalnego zaangażowania ministra infrastruktury w działania związane z wdrażaniem rozwiązań dotyczących automatyzacji transportu drogowego. Trwa właśnie rewolucja technologiczna – dążenie do zautomatyzowania przewozów, do cyfryzacji modeli zarządzania i całkowitej zmiany modelu podróży. Coraz częściej przeprowadza się testy gotowych rozwiązań umożliwiających kierowanie pojazdami przy ograniczonym udziale człowieka- mówił wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.
Jaworzno jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Ok 40 proc. floty lokalnego przewoźnika komunikacji miejskiej to dziś pojazdy elektryczne, a władze miasta dążą do tego, aby udział takich autobusów wzrósł do 80 proc. Miasto chce być także pionierem w zakresie transportu autonomicznego – w tym roku na jego terenie przeprowadzony został pilotaż skanowania wybranych ulic i obszarów, który miałby być podstawą do poruszania się pojazdów autonomicznych. Miejsce na konferencję również było nieprzypadkowe, podpisanie listu odbyło się w nowej zajezdni PKM Jaworzno, a zaproszonych gości przywitał Zbigniew Nosal - prezes spółki.
– Jesteśmy miastem otwartym na innowacje. Lubię zmiany i dobieram do pracy ludzi nastawionych na nieustanny rozwój. Wolimy być pionierami wielu przedsięwzięć, zamiast brać przykład z wyłącznie sprawdzonych i utrwalonych rozwiązań. Czasem trzeba i warto zaryzykować, tak było choćby z elektrycznymi autobusami w komunikacji miejskiej – mówi prezydent Jaworzna Paweł Silbert. – Przypomnę także, że to w Jaworznie miały premierę bilety w systemie OPS, które nie obciążają pasażera osobnymi nośnikami czy jakimikolwiek drukowanymi potwierdzeniami. To, co dla innych może być transportową przyszłością, my już przekuliśmy w codzienny standard. I dlatego wierzę, że tak samo będziemy miastem, w którym rozpocznie się historia polskich pojazdów autonomicznych. Mamy wyjątkową infrastrukturę, wielu wizjonerów i zapał, by aktywnie współtworzyć technologiczną przyszłość w kraju.
– Konsekwentne działania podejmowane przez władze Jaworzna związane z rozwojem miasta, odzwierciedlają globalne trendy w transporcie drogowym. Dzięki współpracy samorządu, świata nauki i biznesu oraz wsparciu strony rządowej, pierwsze inteligentne miasto przyjazne pojazdom samosterującym w Polsce staje się dzisiaj faktem – dodaje prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie – instytucji zaangażowanej w przeprowadzenie w Jaworznie testowego mapowania miasta.
Program "Bezemisyjny transport publiczny" NCBR jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 4.1.3. Innowacyjne metody zarządzania badaniami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.
Źródło: PAP
***
Prace w ramach konsorcjum są realizowane w ramach trzech zależnych ścieżek: strategicznej, która będzie dedykowana problematyce legislacyjnej w obszarach prawa krajowego, jak i regulacji lokalnych; eksperymentalnej - poświęconej pracom badawczym i rozwojowym oraz implementacyjnej, która pozwoli na wypróbowanie w organizmie miejskim wypracowanych rozwiązań organizacyjnych i technicznych. Miejscami realizacji poszczególnych faz są odpowiednio: faza pierwsza i druga: Warszawa i Jaworzno, faza trzecia: Jaworzno.