Spotkanie Międzynarodowego Komitetu CITA
2 lutego w siedzibie Instytutu Transportu Samochodowego zorganizowano spotkanie ekspertów międzynarodowej grupy roboczej Headlight Testing (Badania Reflektorów) CITA - Międzynarodowego Komitetu Kontroli Pojazdów Samochodowych.
Przewodniczącym grupy roboczej jest przedstawiciel Polski - dr inż. Tomasz Targosiński, pracownik naukowy ITS.
Celem prac grupy jest opracowanie europejskich rekomendacji dotyczących badania reflektorów samochodowych w ramach okresowego przeglądu technicznego pojazdów na stacji kontroli pojazdów.
Badanie świateł to ważny dla bezpieczeństwa element kontroli okresowej. Jak pokazuje praktyka (w tym badania przeprowadzane w ITS) oświetlenie pojazdów pozostawia wiele do życzenia. To rezultat także niedoskonałych metod i urządzeń stosowanych do badania i regulacji świateł.
Grupa robocza w swej dotychczasowej pracy przeanalizowała wymagania i zalecenia stosowane w różnych krajach i doszła do wniosku, że nie są one jednakowe, pomimo stosowania podobnych urządzeń. Konstrukcja i zasady działania przyrządów powstały na podstawie historycznych konstrukcji lamp sprzed ok. 60 lat i niekoniecznie spełniają swe zadania dla nowoczesnych konstrukcji reflektorów.
Podczas spotkania w ITS przeanalizowano zapisy regulaminów homologacyjnych, które podają jedynie bardzo ogólne wymagania w zakresie granicy światła i cienia. Te zaś nie są wystarczające dla jednoznacznej oceny diagnostycznej i precyzyjnego ustawienia reflektorów. Dlatego producenci przyrządów starają się dopasowywać swoje rozwiązania do reflektorów dostępnych na rynku, choć nie gwarantuje to prawidłowości pomiaru w przypadku pojawienia się nowych, odmiennych od dotychczasowych, rozwiązań.
Dlatego grupa CITA przygotowała raport określający niejednoznaczne elementy wymagań i przyczyny obecnych problemów badań eksploatacyjnych reflektorów. Duże zainteresowanie i uznanie międzynarodowych ekspertów wzbudziła zaprezentowana na spotkaniu autorska metodyka badania i oceny reflektorów autorstwa Instytutu Transportu Samochodowego, zaimplementowana w nowatorskim komputerowym analizatorze świateł opracowanym w ITS. Metodyka ta i urządzenie mają duże szanse stać się podstawą zaleceń, które zostaną opracowane w toku dalszych prac grupy. Daje to szansę, po wdrożeniu do systemów poszczególnych krajów, na poprawę stanu oświetlenia i zmniejszenie oślepiania, które obecnie uznawane jest za bardzo uciążliwe i niebezpieczne.
Spotkania dwóch grup tj. CITA oraz GRE EKG ONZ (zostały zorganizowane dzień po dniu) były okazją do wymiany doświadczeń oraz dobrych praktyk w zakresie jakości oświetlenia pojazdów, które są realizowane m.in. w krajach Europy Zachodniej czy Azji.