Spotkanie ekspertów EKG ONZ w ITS
W dniach 31.01–01.02 lutego w siedzibie Instytutu Transportu Samochodowego zorganizowano spotkanie ekspertów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - grupy roboczej IWG VGL (Widoczność, Olśnienie, Poziomowanie) GRE EKG ONZ.
Przewodniczącym grupy jest przedstawiciel Polski - dr inż. Tomasz Targosiński, pracownik naukowy ITS.
Zadaniem grupy jest opracowanie propozycji alternatywnych wymagań homologacyjnych dotyczących ustawienia początkowego świateł oraz zakresów tolerancji pochylenia wiązki świetlnej w zależności od obciążenia pojazdu – celem omawianych kwestii jest, aby światła mijania nie oślepiały nadjeżdżających z przeciwka, a przy tym zapewniały minimalny zasięg oświetlenia drogi.
Obecnie obowiązujące wymagania w tym zakresie są niedoskonałe i bardzo uproszczone - na przykład przepisowy zasięg oświetlenia drogi może zmieniać się od 20m do blisko 200m dla nowego samochodu. Ponadto stosowane jest sztuczne rozgraniczenie w postaci strumienia świetlnego 2000 lm jako kryterium obowiązku stosowania automatycznego urządzenia poziomującego światła. Pierwotnie to wymaganie miało rozdzielać światła halogenowe (ok. 1000 lm) od ksenonowych (3000 lm). Tymczasem obecne ksenony mogą mieć zaledwie 2000lm, a halogeny ponad 2000 lm, nie wspominając o światłach typu LED.
Dlatego zadaniem grupy IWG VGL jest wypracowanie nowych homologacyjnych zasad poziomowania świateł, które będą gwarantowały znacznie lepsze oświetlenie drogi i zabezpieczenie przed oślepianiem. Odbywa się to na bazie propozycji grupy ekspertów związanych z przemysłem samochodowym, której punktem wyjścia są ograniczenia procesu produkcyjnego oraz alternatywnej, nowatorskiej, polskiej propozycji opracowanej przez Instytut Transportu Samochodowego - jej istotą jest zapewnienie takich samych minimalnych parametrów oświetlenia dla wszystkich homologowanych pojazdów, niezależnie od parametrów konstrukcyjnych reflektorów i układów poziomowania.