Międzynarodowe Seminarium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2014

W dniach 3-4 kwietnia 2014 roku na Politechnice Gdańskiej odbyła się dziesiąta, jubileuszowa edycja seminarium GAMBIT. Tegoroczne seminarium miało inną niż dotychczas formułę – pierwszego dnia odbyła się Otwarta Sesja Plenarna, zaś drugiego dnia - po raz pierwszy - miały miejsce Warsztaty Naukowe.

Uczestnicy spotkania mieli możliwość wysłuchania wystąpień przedstawicieli świata nauki z kraju i z zagranicy oraz zapoznania się z aktualnym stanem wiedzy na temat zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego w oparciu o analizy i badania związane z oceną zagrożeń na drogach.

Pierwsza, jubileuszowa sesja plenarna rozpoczęła się od uhonorowania profesora Ryszarda Krystka, obecnie Dyrektora ds. Naukowych w Instytucie Transportu Samochodowego, a w przeszłości wieloletniego pracownika Politechniki Gdańskiej. Profesor Krystek, jako koordynator programu GAMBIT, pomysłodawca i  organizator wielu seminariów w ramach programu otrzymał od zespołu Politechniki Gdańskiej specjalną nagrodę w podziękowaniu za pracę na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska oraz jako dowód uznania dla jego działalności na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce.

W inaugurującym wystąpieniu profesor Ryszard Krystek podsumował 20 lat funkcjonowania idei GAMBIT. Uzupełnieniem wystąpienia była prezentacja dr hab. inż. Kazimierza Jamroza z Politechniki Gdańskiej o wynikach realizacji kolejnych programów bezpieczeństwa ruchu drogowego GAMBIT oraz prezentacja Sekretariatu Krajowej Rady BRD na temat aktualnego Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020. W kolejnych sesjach seminarium przedstawione zostały również nowe kierunki polityki brd w krajach Unii Europejskiej i narzędzia zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Podczas ostatniej sesji - na temat efektywności podejmowanych działań - mgr Ilona Buttler z ITS przedstawiła podsumowanie dotychczas realizowanej polityki prewencyjnej wobec kierowców prowadzących pojazd po spożyciu alkoholu. Pani Buttler zaproponowała też przedyskutowanie możliwości wdrożenia kilku nowych rozwiązań prewencyjnych m.in.: blokad alkoholowych, administracyjnego systemu zawieszania praw jazdy w przypadku kierowców zatrzymanych po raz pierwszy - ze stężeniem alkoholu we krwi równym lub niższym niż 0,5%, wprowadzenie problemowo ukierunkowanych sądów umożliwiających nie tylko karanie, ale także korektę nieprawidłowych zachowań oraz rozszerzenie zakresu stosowania programów reedukacyjnych. Wszystkie omówione rozwiązania zostały pozytywnie ocenione przez ekspertów.

W dalszej części spotkania mgr inż. Maria Dąbrowska-Loranc z ITS przedstawiła efektywność kampanii „Klub Pancernika Klika w Fotelikach” w latach 2005-2013, prowadzonej przez Instytut Transportu Samochodowego. Celem kampanii była popularyzacja przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych - adresatem kampanii były dzieci w wieku od 4 do 12 lat oraz ich rodzice. Od momentu rozpoczęcia kampanii w 2005 roku do roku 2013 przewożenie dzieci w fotelikach wzrosło o 34% (z 52% do 86%). Długofalowa kampania przyniosła zauważalną zmianę postaw głównych i pośrednich odbiorców kampanii, a tym samym przyczyniła się do zwiększenia bezpieczeństwa najmłodszych w podróży.

Drugiego dnia seminarium GAMBIT 2014 odbyły się trzy sesje warsztatowe. We wszystkich sesjach brali udział przedstawicie Instytutu Transportu Samochodowego, wygłaszając referaty i uczestnicząc w dyskusjach tematycznych. W sesji poświęconej Programowaniu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego mgr inż. Anna Zielińska przestawiła projekt „Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (POBR)” powstające w ITS i szczegółowo omówiła możliwości pozyskiwania danych o wypadkach poprzez portal POBR.  Prezentacja mgr Dagmary Jankowskiej oraz mgr Idy Leśnikowskiej-Matusiak z ITS dotycząca problemów osób starszych w ruchu drogowym odbyła się w sesji tematycznej: Bezpieczeństwo Pieszych w Ruchu Drogowym. Specjaliści przekonywali, że trudności w mobilności osób starszych, związane często z utratą sprawnością powoli stają się realnym problemem w Polsce - projektanci systemów transportowych muszą zatem podjąć to wyzwanie i  dostosować ulice i drogi do ograniczonych możliwości starzejącego się społeczeństwa. Uzupełnieniem prezentacji był pokaz japońskiego symulatora „odczuć starszej osoby” - specjalnie opracowane elementy, takie jak okulary zawężające pole widzenia, wkładki do uszu ograniczające słyszenie, opaski na stawy łokciowe i kolanowe utrudniające poruszanie się oraz nakładka na kręgosłup wymuszająca zgiętą pozycję ciała, pozwalają odczuć dyskomfort związany ze starzeniem się organizmu ludzkiego.

Podczas trzeciej sesji poświęconej Bezpiecznej Infrastrukturze Drogowej mgr inż. Ewa Łazowska z ITS przedstawiła metody badania obciążenia poznawczego osób kierujących pojazdami z wykorzystaniem symulatorów jazdy - infrastruktura drogowa może być z powodzeniem badana w bezpiecznych, laboratoryjnych warunkach środowiska symulacyjnego, a wprowadzenie dodatkowego obciążenia poznawczego pomaga w skuteczniejszy sposób odwzorować zbliżone do rzeczywistych warunki jazdy.

Podczas seminarium wygłoszono 30 referatów, które po publikacji będą dostępne na stronie: gambit.org.pl

Galeria

Używamy plików cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych, identyfikacyjnych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu i jednocześnie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zawsze możesz zmienić swoje ustawienia przeglądarki wyłączając obsługę cookies. Informujemy, że wyłączenie plików cookies, utrudni korzystanie z naszej witryny lub może uniemożliwić jej poprawne działanie na Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
close