Konkurs ElectroMobility Poland - Badania pojazdów elektrycznych w ITS

Instytut Transportu Samochodowego od wielu lat prowadzi działalność badawczą i rozwojową na rzecz elektromobilności w Polsce. W ramach tej tematyki w ITS zrealizowano szereg międzynarodowych projektów badawczych, w tym m.in.:

  • Międzynarodowe projekty: Emerald i EcoGem - dotyczące optymalizacji zużycia energii i integracji pojazdów elektrycznych z istniejącą infrastrukturą ładowania,
  • Międzynarodowy projekt eMAP - dotyczący rynkowych scenariuszy rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Polsce i Europie,
  • Międzynarodowy projekt HIT2-Corridors - którego celem było stworzenie oraz integracja europejskiej sieci infrastrukturalnej służącej wykorzystaniu wodoru jako paliwa w transporcie samochodowym do zasilania pojazdów elektrycznych.

Ponadto w ITS, w ramach projektu NCBiR, stworzono prototypową, hybrydową stację ładowania akumulatorów do pojazdów elektrycznych opartą na bateriach słonecznych oraz energii wiatrowej, a także opracowano i opatentowano sposób mocowania wymiennej kasety z baterią akumulatorów do samochodu z napędem elektrycznym (zgłoszenie patentowe nr P.407129). ITS prowadzi także badania naukowe i laboratoryjne w zakresie pojazdów autonomicznych, będących następnym etapem rozwoju elektromobilności. O efektach tych badań będziemy sukcesywnie informować na naszych stronach internetowych.

 

Konkurs ElectroMobility Poland dotyczy miejskiego samochodu przyszłości, który zostanie wyprodukowany metodami przemysłowymi w celach komercyjnych. Poniżej zamieszczono wykaz regulaminów ONZ dotyczących pojazdów o napędzie elektrycznym, według których Instytut Transportu Samochodowego wykonuje badania homologacyjne takich pojazdów:

  • Regulamin nr 85 EKG ONZ - Jednolite przepisy dotyczące homologacji silników spalinowych lub elektrycznych układów napędowych przeznaczonych do napędzania pojazdów silnikowych kategorii M i N w zakresie pomiaru mocy netto oraz maksymalnej mocy po 30 minutach elektrycznych układów napędowych – dotyczy m.in. pomiaru mocy netto oraz mocy 30-minutowej silnika pojazdu o napędzie elektrycznym.
  • Regulamin nr 100 EKG ONZ - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie szczególnych wymagań dotyczących elektrycznego układu napędowego [2015/505] wymagania bezpieczeństwa pojazdów kategorii M i N o napędzie elektrycznym.
  • Regulamin nr 101 EKG ONZ - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych wyposażonych w silnik spalania wewnętrznego lub w hybrydowy elektryczny układ napędowy w zakresie pomiaru emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa i/lub pomiaru zużycia energii elektrycznej i zasięgu przy zasilaniu energią elektryczną oraz pojazdów kategorii M1 i N1 wyposażonych w elektryczny układ napędowy w zakresie pomiaru zużycia energii elektrycznej i zasięgu przy zasilaniu energią elektryczną – dotyczy m. in. pomiaru zasięgu oraz zużycia energii elektrycznej przez pojazdy kategorii M1 i N1 o napędzie elektrycznym.
  • Regulamin nr 136 EKG ONZ - Badania homologacyjne pojazdów kategorii L ze względu na wymagania bezpieczeństwa dotyczące elektrycznego układu napędu i układu magazynowania energii.

Wykaz rozporządzeń według których Instytut Transportu Samochodowego wykonuje procedury homologacyjne wymagane dla homologacji typu WE zgodnie z art. 32 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 i z art. 10 Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) nr 901/2014 zmienionym przez Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) nr 2016/1825 dla pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców:

  • Rozporządzenie 3/2014 - Wymogi w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów do celów homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców.
  • Rozporządzenie 44/2014 - Wymogi dotyczące konstrukcji pojazdów i ogólne wymogi dotyczące homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców.
  • Rozporządzenie 134/2014 - Wymogi w zakresie efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej.
  • Rozporządzenie 901/2014 - Wymogi administracyjne dotyczące homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców.

Więcej informacji na temat badań homologacyjnych (dopuszczeń jednostkowych) oraz na witrynie ElectroMobility Poland.