ࡱ> uwrst'`bjbjLULUB.?.?H?c%%%%0j0j0j8hjLk% lLXl(lll}}}$hSd%55}|}55ll5$l%l5%^ll ɋz0jYn*ΗϘ02,Lj6 ^%^p}0}"~~}}}}}}5555%%%5Zd%%%Z%%% Krystyna Bentkowska  Senator Jerzy Wa[kiewicz Instytut Transportu Samochodowego Badania [rednich kosztw 1 wozokilometra przebiegu wpolskich przedsibiorstwach midzynarodowego ci|arowego transportu samochodowego W artykule przedstawiono wyniki prowadzonych w ITS w 2009 r. badaD kosztowych wpolskich przedsibiorstwach midzynarodowego ci|arowego transportu samochodowego. Dla badanych przedsibiorstw zaprezentowano [rednie koszty 1 wozokm przebiegu taboru uniwersalnego pow. 12,0 t dmc ogBem oraz w zale|no[ci od ich wielko[ci mierzonej liczb samochodw ci|arowych. Podano struktur rodzajow [redniego kosztu jednostkowego, w tym w przewozach realizowanych na rynkach UE oraz na rynkach wschodnich. Omwiono zmiany ksztaBtowania si udziaBw kosztw materiaBw pdnych, kosztw pracy i kosztw kapitaBu w [rednim koszcie 1 wozokm przebiegu w przebadanych przedsibiorstwach w latach 2005  2009. average costs Studying of 1 vehicle-kilometre of mileage at the Polish freight carrying international road transport firms The article presents results of the studies carried out in 2009 at ITS on the costs in the Polish freight carrying international road transport firms. The enterprises examined are shown with their average costs of 1 vehicle-kilometre of mileage of the universal vehicle fleet with more than 12,0 t. a. t. m. in general and according to their size measured by the number of lorries. The type structure of the average unit costs has been shown, including haulage conducted on EU markets and Eastern ones. The changes in the shape of the engine fuels percentage shares, labour costs and capital costs in the average costs of 1 vehicle-kilometre of mileage at the enterprises examined during 2005  2009, were discussed in the article. Pierwsze badania [rednich kosztw jednostkowych w przedsibiorstwach ci|arowego transportu samochodowego w Polsce podjto w Instytucie Transportu Samochodowego jeszcze w latach 90  tych. W midzyczasie zdobywano do[wiadczenia i doskonalono metodyk badaD. Prba systematycznych badaD w tym zakresie nastpiBa w 2005 r. Koszty stanowi wa|ny czynnik konkurencyjno[ci przewoznikw na rynku transportu samochodowego. Wyniki badaD Instytutu s szczeglne aktualne w dobie znacznych zmian determinantw wpBywajcych w istotny sposb na koszt 1 wozokilometra przebiegu. Zainteresowane wynikami badaD i wspomagajce Instytut w pozyskiwaniu danych zprzedsibiorstw s organizacje reprezentujce interesy licznej rzeszy przewoznikw samochodowych w Polsce, takie jak Zrzeszenie Midzynarodowych Przewoznikw Drogowych, Oglnopolski Zwizek Pracodawcw Transportu Drogowego oraz Biuro ObsBugi Transportu Midzynarodowego. Z Instytutem podjBa wspBprac w tym zakresie tak|e Inspekcja Transportu Drogowego. Wyniki badaD ITS wykorzystywane s wprzedsibiorstwach transportowych do porwnaD z uzyskiwanymi kosztami wBasnymi. Badaniami ksztaBtowania si kosztw w transporcie samochodowym jest zainteresowane Ministerstwo Infrastruktury. Informacje w przedmiotowym zakresie powinny by wykorzystywane w analizach dotyczcych konkretnych zadaD polityki transportowej. Nale|y podkre[li, |e rozeznanie [rednich jednostkowych kosztw w transporcie samochodowym stanowi istotny element rozwa|aD w [rodowisku transportowym i w [rodowisku politykw w kwestii cen minimalnych za usBugi przewozowe. GBosy w tej sprawie nie s odosobnione, szczeglnie w dobie znacznych zmian kosztw transportu wpBywajcych na spadek, a nawet utrat rentowno[ci przedsibiorstw transportu samochodowego. W badaniach kosztowych wykonywanych w ITS wykorzystywana jest metoda ankietowa. Ankiety adresowane s do przedsibiorstw deklarujcych gotowo[ uczestniczenia w badaniach. Przewoznikom udostpniona jest rwnie| anonimowa ankieta, umieszczona na stronie internetowej ITS, w formie elektronicznej . Linki do ankiety elektronicznej zamieszczono tak|e na stronach internetowych ZMPD, BOTM, OZPTD i na stronach internetowych niektrych regionalnych zwizkw przewoznikw. Pozyskane dane kosztowe, po ich sprawdzeniu i ewentualnej weryfikacji, s gromadzone w elektronicznej bazie danych, na podstawie ktrej mo|na oblicza [rednie koszty 1 wozokilometra przebiegu ogBem oraz ich struktur wg zadanego zakresu przedmiotowego zbiorowo[ci i wybranego okresu. Tworzona od 2005r. baza kwartalnych danych o kosztach przedsibiorstw ci|arowego transportu samochodowego zawiera obecnie (wg stanu na koniec 2009 r.) informacje zkilkuset przedsibiorstw posiadajcych swoje siedziby w Polsce. Przewoznicy, ktrzy uczestnicz w badaniach za po[rednictwem internetu ianonimowo przekazuj do ITS odpowiednie dane kosztowe dotyczce ich przedsibiorstwa, maj dostp do automatycznie skalkulowanych wielko[ci [redniego kosztu 1 wozokilometra przebiegu w zbiorowo[ci przedsibiorstw, ktr reprezentuje konkretny przewoznik. Przewoznik otrzymuje takie informacje jedynie w przypadku pozytywnego zweryfikowania w ITS przekazanych przez niego danych za po[rednictwem internetu. Zarwno [rednie koszty 1 wozokilometra przebiegu, jak i poszczeglne pozycje kosztowe (wg ukBadu rodzajowego) kalkulowane s jako [rednie arytmetyczne danych pozyskiwanych z poszczeglnych przedsibiorstw. Nale|y podkre[li, |e wyniki kalkulacji [rednich jednostkowych kosztw 1wozokilometra przebiegu w przedsibiorstwach transportu samochodowego odnosz si jedynie do grupy zbadanych przedsibiorstw. Wielko[ prby badawczej nie uzasadnia wsposb naukowy wnioskowania reprezentacyjnego dla caBo[ci transportu ci|arowego wkraju. Otrzymane wyniki charakteryzuj jednak w sposb oglny tendencje kosztowe wsektorze transportu samochodowego. Charakterystyka badanych przedsibiorstw przewozw midzynarodowych Dane wykorzystane do kalkulacji [rednich kosztw 1 wozokilometra przebiegu wprzewozach midzynarodowych wykonywanych taborem o nadwoziach uniwersalnych pow. 12,0 t dmc uzyskano w 2009 r. z 56 przedsibiorstw. W zbadanej populacji [rednio jedno przedsibiorstwo dysponowaBo 25 samochodami izatrudniaBo 43 pracownikw, w tym 28 kierowcw. Zrednia masa Badunkw przewiezionych przez 1 samochd ci|arowy w kwartale wynosiBa okoBo 390 ton. Zredni kwartalny przebieg statystycznego samochodu ci|arowego wynisB okoBo 30 tys. km. Zrednie kwartalne przychody wynosiBy okoBo 4,1 mln zB, w tym z dziaBalno[ci transportowej okoBo 2,3 mln zB. Zrednio na jeden samochd ci|arowy przychody zdziaBalno[ci transportowej wynosiBy okoBo 91 tys. zB. Du|e przedsibiorstwa wykonujce przewozy midzynarodowe (w porwnaniu zmniejszymi) cechowaBa w okresie badaD relatywnie wiksza [rednia wydajno[ przewozu samochodu ci|arowego, a tak|e wy|sze byBy ich [rednie przebiegi. Zrednia produktywno[ samochodu ci|arowego ([rednie przychody z dziaBalno[ci transportowej przypadajce na samochd) w du|ych przedsibiorstwach badanej zbiorowo[ci, byBa przeszBo dwukrotnie wy|sza ni| w najmniejszych przedsibiorstwach. Zwiadczy to jednoznacznie o wysokiej pozycji konkurencyjnej przedsibiorstw du|ych na rynku midzynarodowych przewozw samochodowych rzeczy. W badanej grupie przedsibiorstw w okresie 2009 r. miaB miejsce dodatni wynik bilansu finansowego. Przy [rednich kosztach rzdu 2,2 mln zB w kwartale, przedsibiorstwa te osigaBy [redni przychd z dziaBalno[ci transportowej rzdu 2,4 mln zB. Poza tym osigaBy przychody z innej dziaBalno[ci ni| stricte przewozowa, np. spedycyjna, usBugowa, w tym magazynowa. Koszty jednostkowe i ich struktura w 2009 r. W[rd objtej badaniami zbiorowo[ci, [redni koszt 1 wozokilometra przebiegu wzrastaB wraz z wielko[ci przedsibiorstwa. Najni|szy [redni koszt wystpiB w grupie przedsibiorstw liczcych do 5 samochodw ci|arowych (2,76 zB/wozokm), a najwikszy w grupie przedsibiorstw liczcych 50 i wicej samochodw (3,10 zB/wozokm) (rys. 1).  Rys. 1. Zredni koszt 1 wozokilometra przebiegu w przewozach midzynarodowych wykonywanych taborem uniwersalnym pow. 12,0 t dmc badanych przedsibiorstw. Fig. 1. Average costs of 1 vehicle-kilometre of mileage in the international haulage conducted using universal vehicles fleet with more than 12,0 t. a. t. m. of the enterprises examined. W strukturze [redniego kosztu 1 wozokilometra przebiegu w zbadanej zbiorowo[ci przedsibiorstw dominowaBy (okoBo 37 %) koszty materiaBw pdnych i eksploatacyjnych. Koszty te wynosiBy [rednio 1,10 zB/wozokm (rys. 2).  SHAPE \* MERGEFORMAT  Rys. 2. Struktura [redniego kosztu 1 wozokilometra przebiegu w przewozach midzynarodowych wykonywanych taborem uniwersalnym pow. 12,0 t. dmc badanych przedsibiorstw. Fig. 2. Structure of the average costs of 1 vehicle-kilometre of mileage in the international haulage conducted using universal vehicles fleet with more than 12,0 t, a. t. m. of the enterprises examined. Zredni udziaB kosztw wynagrodzenia kierowcw (Bcznie z kosztami delegacji) wstrukturze kosztu 1 wozokilometra przebiegu stanowiB przeszBo 16% (0,48 zB/wozokm). Koszty amortyzacji (lub utraty warto[ci rynkowej taboru) stanowiBy [rednio niecaBe 7% w strukturze [redniego kosztu 1 wozokilometra przebiegu (0,19 zB/wozokm), a koszty leasingu 9,0%. Zredni udziaB kosztw kredytu na zakup taboru wynisB 2,7% (0,08zB/wozokm). Jak wynika z przeprowadzonych badaD przedsibiorstwa maBe, liczce do 5samochodw wykazuj mniejsze koszty odpisw amortyzacyjnych (lub utraty warto[ci rynkowej taboru) w przeliczeniu na 1 wozokilometr przebiegu w porwnaniu z innymi wikszymi. Rwnie| w maBych przedsibiorstwach wystpiBy ni|sze koszty jednostkowe zwizane ze spBat rat leasingu pojazdw. Spowodowane jest to przede wszystkim trudno[ciami w pozyskiwaniu kredytw.  Mali przewoznicy zachowali w ostatnich latach wiksz ostro|no[ przy odnowie parku samochodowego i pozyskiwaniu pojazdw poprzez form leasingu. W przewozach midzynarodowych realizowanych przez badane przedsibiorstwa, udziaB [rednich jednostkowych kosztw opBat drogowych wynisB niecaBe 7% w strukturze [redniego kosztu 1 wozokilometra przebiegu (0,20 zB/wozokm). Podobnie okoBo 7% stanowiB [redni udziaB tzw. pozostaBych kosztw dziaBalno[ci transportowej przedsibiorstw (0,20 zB/wozokm) (koszty kierownictwa, pracownikw zatrudnionych w spedycji, zapleczu technicznym, koszty podatkw od nieruchomo[ci itp.). Badania wykazaBy, |e pozostaBe [rednie jednostkowe koszty dziaBalno[ci transportowej przedsibiorstw w zasadzie wzrastaj wraz z wielko[ci przedsibiorstwa Koszty jednostkowe przewozw realizowanych na rynku UE i na rynkach wschodnich Porwnanie [rednich kosztw 1 wozokilometra przebiegu samochodw ci|arowych wbadanych polskich przedsibiorstwach operujcych gBwnie w relacjach z innymi krajami UE lub gBwnie na rynkach wschodnich wskazuje, |e koszt ten na rynku UE wynisB w 2009 r. 3,00 zB/wozokilometr, a w przewozach na rynkach wschodnich byB ni|szy o niespeBna 24% i wynisB 2,63 zB/wozokilometr (tabl. 1). O zr|nicowaniu [rednich kosztw 1 wozokilometra przebiegu w[rd przewoznikw obsBugujcych te^  F V p  ">P~󻭢~~v~nfS@S%h/h356;CJaJmH sH %h/h/56;CJaJmH sH h/CJaJhCCJaJh0XCJaJh+h(82CJaJh+h+5;CJaJhC5;CJaJh'5;CJaJh+hC5;CJaJh+hn85;CJaJh+h+5CJaJh+h.CJaJh+h+CJaJh+CJaJh+h.5CJaJ<^  "\J~$ 1$7$8$H$a$gd+$ `a$gd+$a$gd/ $ a$gd/ $ a$gd+ $ a$gd+>~2D\^JLhf bnymbVh+h+CJ]aJh+h+CJaJh+hCCJ]aJh+h>rCJaJh+CJaJh+h2'CJaJh+hCCJaJh/h+CJaJmH sH h/h/CJaJmH sH h/h/6CJaJmH sH h/CJaJmH sH %h/h/56;CJaJmH sH h/56;CJaJmH sH !z~dx!!!! ""V"X"h"###*####$$ $ $ܽƦƛƛƐƐƅzm\Th'CJaJ!jh+h0JCJUaJh+h0JCJaJh+hCJaJh+hn8CJaJh+hCJaJh+heCJaJh+hCJaJh+hCJ]aJh3CJ]aJh+h-MCJaJh+h+CJaJh+hCCJaJh+hCCJ]aJh+h-MCJ]aJ~!d%'l).>2@222p468X::<V=,@.@@@$C(CZDEE $ a$gd+ $ a$gd+$ 1$7$8$H$a$gd+ $.$d%f%|%%%%%P&f&t&v&&&'J'''|((((((V)j)l)n))*(*6**+(,J,*-,-....\/^/l00$1R111112:2@2׵׭׭׭ע׭◭h+hr0CJaJh+h.CJaJh+CJaJh+heX5CJaJh+hn8CJaJh+hCJaJh+heXCJaJh3CJaJh+hCJaJh+hzCJaJ7@2D2p2222&3f3.4B4L4p4r4445v550686n666667T7v777(8X8\888 9*9>9t9999:::&:.:R:X:Z:::D;:<<<R<V=X=========>ɾɾԾɳܾܳܳܳԾܾܳԳܳԨܨܨܨܾh+hICJaJh+hCJaJh+hn8CJaJh+hr0CJaJh+CJaJh+h}XCJaJh+huW5CJaJh+h}X5CJaJB>> >f>>4?D?`?~????.@0@r@t@@@@@"AFAAABFB$C&C(CXDZDhDǻߜwpi]h/h+6mH sH  h7khuW h7kho jh+h+CJUaJh+h6CJaJh+huWCJaJh+h0# CJaJh+CJaJh+hTR5CJaJh+huW5CJaJh+h0# 5CJaJh+h5CJaJh+hCJaJh+h}XCJaJh+hn8CJaJhDEEEEEF0FFFFFGGrGGGGGGGGGGGGGII&I(I&JжЫ|uqeVh/h/CJaJmH sH h/h7k6mH sH h>r h7khAh7k h7kho j h+h7kCJUaJ(jh+h>rCJUaJmHnHuh+h>rCJaJjh+h>rCJUaJh+h-CJaJh+huWCJaJh7kCJaJh7kh+6h/h+6h/h/6mH sH EGGGGIJJKNRTTWW"X$X&[0zx|:<>@BD $ a$gd7k $ a$gd7k $ a$gd+&JdJJJJJJJJJKLKRKTKKKKKKfLLLBM\M`MfMlM|MMMMMMMMMMNNNNNNN P\PPƻh3CJaJh+h6CJaJh'CJaJh7kCJaJh+huWCJaJh+h CJaJh+hCJaJh/h7kCJaJmH sH h/h7k6mH sH h36mH sH h/h/6mH sH h'6mH sH .PlQpQrQ(RRRRRRSSJTLTRTTTVTTTT:UJUrVV8WWWWW X$X&XXXXX8YvYYYZZZԾԾԮԾԾԾԢwlwh+h6^CJaJh'CJaJh+h0xwCJaJh+h6^5CJaJh+h0xw5CJaJh+h5CJaJh7kCJaJh3CJaJh+hTCJaJh+h CJaJh+huWCJaJh+h6CJaJh+hCJaJh+hWpCJaJ*ZZ["[$[&[[x0z2zP{T{\{x|z|~~:>BDVXl24BD׺̰znbYbh/6mH sH hh/6mH sH h/h7k6mH sH #h/h7k6B*\mH phsH hAB*\phh7khAB*\phh7kh7kB*\phh7kB*\phh/CJaJh'CJaJUh+h7kCJaJh7kCJaJh7kh7kCJaJh+h6^CJaJh+hECJaJ" rynki, zadecydowaBy gBownie r|nice kosztw paliwa, w ktre zaopatruj si przewoznicy oraz r|nice kosztw niezale|nych od przebiegu (koszty amortyzacji taboru, leasingu, kredytu), a tak|e r|ne koszty opBat drogowych ponoszonych przez przewoznikw operujcych na tych rynkach. W badanych przedsibiorstwach wykonujcych przewozy w relacjach z rynkami wschodnimi [redni koszt paliwa wynosiB 0,98 zB/wozokm (odpowiednio 37,4% wstrukturze [redniego kosztu 1 wozokilometra przebiegu), a w relacjach z innymi krajami UE [redni koszt paliwa wynosiB 1,12 zB/wozokm (37,2%). Wy|szy byB w tym pierwszym przypadku [redni jednostkowy koszt usBug remontowych i napraw oraz ni|szy [redni jednostkowy koszt amortyzacji lub utraty warto[ci rynkowej taboru. Mo|e to [wiadczy o wykorzystywaniu do przewozw poza wschodni granic Polski samochodw wymagajcych ponoszenia wy|szych kosztw zwizanych zutrzymaniem tego parku w sprawno[ci technicznej lub w wikszym stopniu zamortyzowanych, w porwnaniu do samochodw wykorzystywanych do przewozw na obszarze UE. Tablica 1 Zredni koszt 1 wozokilometra przebiegu ogBem oraz wg wybranych rodzajw kosztw wg dominujcych rynkw przewozw midzynarodowych badanych przedsibiorstw ci|arowego transportu samochodowego w 2009r. (tabor uniwersalny pow. 12,0 t dmc) Table 1 Average costs of 1 vehicle-kilometre of mileage in general and according to the selected types of costs and according to the dominating markets of the international haulage for the examined freight carrying road transport firms in 2009. (universal vehicles fleet with more than 12,0 t, a. t. m.)  SHAPE \* MERGEFORMAT  yrdBo: obliczenia wBasne na podstawie bazy danych ITS o kosztach w przedsibiorstwach ci|arowego transportu samochodowego Na mniejszy [redni koszt jednostkowy przebiegu samochodw ci|arowych badanych przedsibiorstw operujcych przewa|nie na rynkach wschodnich miaBy te| wpByw, co jest zrozumiaBe, du|o ni|sze koszty zwizane z opBatami za korzystanie z infrastruktury drogowej. Zrednie koszty 1 wozokilometra przebiegu w latach 2005  2009 Wyniki prowadzonych w ITS badaD wskazuj, |e w roku 2009 w porwnaniu z rokiem 2005, w zbiorowo[ci zbadanych przedsibiorstw midzynarodowego transportu samochodowego wystpowaBa tendencja wzrostu [rednich kosztw 1 wozokilomera przebiegu. Wzrost ten wynikaB przede wszystkim ze wzrostu kosztw paliw oraz ze wzrostu kosztw wynagrodzeD kierowcw i ich pochodnych. Spostrze|enie to dotyczy wszystkich grup przedsibiorstw, bez wzgldu na liczb eksploatowanych samochodw. Wg przeprowadzonych badaD, w latach 2005  2009 udziaB kosztw paliwa w [rednim koszcie 1 wozokilometra przebiegu wzrsB z 36,2% do 37,4%. (tabl. 2). Zrednie koszty pracy w przeliczeniu na 1 wozokilometr przebiegu w tym okresie wzrosBy o poBow. UdziaB kosztw pracy w [rednim koszcie 1 wozokilometra przebiegu zwikszyB si z 13,1% w 2005 r. do 19% w 2009 r. Tablica 2 Zrednie koszty 1 wozokilometra przebiegu i ich struktura w badanych przedsibiorstwach ci|arowego transportu samochodowego w przewozach midzynarodowych w latach 2005 - 2009 wg grup rodzaju kosztw (tabor uniwersalny pow. 12,0 t dmc). Table 2 Average costs of 1 vehicle-kilometre of mileage and their structure at the examined freight carrying road transport firms in the international haulage during 2005 - 2009 according to the costs type groups (universal vehicles fleet with more than 12,0 t, a. t. m.)  SHAPE \* MERGEFORMAT  yrdBo: obliczenia wBasne na podstawie bazy danych ITS o kosztach w przedsibiorstwach ci|arowego transportu samochodowego UdziaB kosztw kapitaBu w [rednim koszcie 1 wozokilometra przebiegu w piciu minionych latach pozostawaB na zbli|onym poziomie (17,1%  18,5%). UdziaB innych kosztw w strukturze kosztw 1 wozokilometra przebiegu ulegB zmniejszeniu z 32,2% w 2005 r. do 25,3% w 2009 r. Przyczyn tego byBa pogarszajca si szczeglnie w 2008 r. (i tak ju| stosunkowo niska) rentowno[ samochodowych przewozw Badunkw na skutek przede wszystkim podwy|ek cen paliw, podwy|ek wynagrodzeD kierowcw, w zwizku z powstaBym niedostatkiem kierowcw na rynku. Sytuacja ta spowodowaBa w wielu przedsibiorstwach dziaBania majce na celu redukcj kosztw tam, gdzie to byBo mo|liwe. M.in. [wiadcz otym stwierdzone w okresie kilkuletnich badaD obni|ajce si koszty administracji, kierownictwa itp., w porwnaniu z analogicznymi kosztami w okresach wcze[niejszych. Przeprowadzone porwnanie ksztaBtowania si jednostkowych kosztw paliw i kosztw pracy w badanych przedsibiorstwach ci|arowych przewozw samochodowych w 2009 r. i w 2008 r. wskazuje na pewien spadek udziaBu tych pozycji kosztw w strukturze [redniego kosztu 1 wozokilometra przebiegu (rys. 3). Z jednej strony przyczyn zmniejszenia udziaBu kosztw paliwa w strukturze kosztw 1wozokilometra przebiegu upatrywa mo|na w pewnym spadku cen oleju napdowego w2009 r. w porwnaniu z cenami w 2008 r., kiedy to jego ceny przez wiele miesicy okresu sezonowego wzmo|onego zapotrzebowania na przewozy utrzymywaBy si na wysokim poziomie. Z drugiej strony rosnce koszty przewozw i utrzymujce si niskie frachty w2008 r. (przy wysokiej warto[ci zBotwki w stosunku do euro i do dolara) spowodowaBy poszukiwania sposobw oszczdno[ci, w tym tak|e na paliwie. Tak|e dokonywana w polskim transporcie samochodowym wymiana taboru silnikowego w 2007 i w 2008 r. na nowy, w skali nie notowanej w latach minionych w kraju, wpBynBa na popraw poziomu nowoczesno[ci parku, w tym tak|e w aspekcie ekonomiki zu|ycia paliwa.  SHAPE \* MERGEFORMAT  Rys. 3. Koszty paliw, koszty pracy, koszty kapitaBu w zbadanych przedsibiorstwach przewozw midzynarodowych w latach 2005-2009. Fig. 3. Fuel costs, labour costs, capital costs at the examined international transport enterprises during 2005-2009. WpByw na niewielkie obni|enie, w ostatnich dwch latach, jednostkowych kosztw pracy miaB tak|e pewien spadek dynamiki wzrostu popytu na przewozy i upadBo[ci niektrych firm przewozowych, ktre nadmiernie zainwestowaBy w tabor. Firmy te zwalniaBy pracownikw. Pewien zwizek z niewielkim spadkiem jednostkowych kosztw pracy (wynagrodzeD kierowcw) mo|e mie napByw nowej kadry kierowcw, a tak|e tych, ktrzy zdecydowali si powrci z emigracji zarobkowej w rezultacie nie speBnienia wBasnych oczekiwaD. Odnotowany w 2009 r. niewielki wzrost udziaBu [rednich kosztw kapitaBu w strukturze kosztw wynika gBwnie z licznych faktw pozyskiwania (jeszcze w 2008 r.) samochodw ci|arowych w formie umowy leasingu, a zatem w konsekwencji z konieczno[ci spBat wysokich rat. Cz[ firm transportowych zdecydowaBa si ponadto na krtszy okres amortyzacji taboru (np. 5 lat), std wy|sze odpisy amortyzacyjne znajdujce wyraz we wzro[cie tzw. [rednich kosztw kapitaBu. W kosztach okre[lonych jako  inne , stosunkowo wysoki udziaB maj koszty zwizane z u|ytkowaniem infrastruktury drogowej. Obserwuje si wzrost udziaBu w strukturze kosztw opBat drogowych zwizanych z u|ytkowaniem infrastruktury drogowej. Nale|y podkre[li, |e warunkiem wysokiej jako[ci wynikw badaD prowadzonych wITS jest jak najliczniejszy w nich udziaB przewoznikw samochodowych. Prowadzone w Instytucie Transportu Samochodowego badania ksztaBtowania si [rednich jednostkowych kosztw w przedsibiorstwach transportu samochodowego nabieraj szczeglnego znaczenia w warunkach rosncej konkurencji z innych krajw UE, zarwno dla przewoznikw i [rodowisk reprezentujcych ich interesy, jak i dla organw odpowiedzialnych za ksztaBt polityki transportowej.  www.its.waw.pl/kosztytransportu  Jako koszty pracy przyjto: koszty wynagrodzenia kierowcw, w tym delegacje kierowcw oraz koszty ubezpieczenia spoBecznego obci|ajcego pracodawc.  Jako koszty kapitaBu przyjto: koszty amortyzacji (lub utraty warto[ci rynkowej pojazdu), koszty kredytu oraz koszty leasingu.  Jako inne koszty przyjto: koszty usBug remontowych i napraw, ogumienia, ubezpieczenia [rodkw transportu (AC, OC), podatku od [rodkw transportu, opBat drogowych, ryzyka transportowego, a tak|e pozostaBe koszty dziaBalno[ci transportowej przedsibiorstw.     Transport Samochodowy 3-2010 Badania [rednich kosztw& PAGE 24 PAGE 29 materiaBy pdne i eksploatacyjne 37,4% pozostaBe koszty dziaBaln. transport. przedsibiorstw 6,7% koszty ryzyka transportowego 1,5% opBaty drogowe 6,7% usBugi remontowe i naprawy 4,5% ogumienie 1,6% amortyzacja lub utrata warto[ci rynkowej taboru 6,6% koszt kredytu (obsBuga + raty) 2,7% koszt leasingu (obsBuga + raty) 9,0% wynagrodzenia kierowcw, w tym delegacje 16,3% podatek od [rodkw transportu 1,5% ubezpieczenie [rodkw transportu (OC, AC) 2,8% ubezpieczenie spoBeczne obci|ajce pracodawc 2,7% 3,83 0,10 7,08 0,21 amortyzacja lub utrata warto[ci rynkowej taboru 1,63 0,04 1,60 0,05 ogumienie 6,34 0,17 4,21 0,13 usBugi remontowe i naprawy 37,21 0,98 37,40 1,12 materiaBy pdne i eksploatacyjne w tym: 100,0 2,63 100,0 3,00 Zredni koszt 1 wozokilometra przebiegu % zB/wozokm % zB/wozokm Wyszczeglnienie Rynki wschodnie Rynek UE koszt kredytu (obsBuga + raty) 0,07 2,34 0,12 4,71 koszt leasingu (obsBuga + raty) 0,29 9,55 0,16 5,92 wynagrodzenia kierowcw, w tym delegacje 0,48 16,06 0,47 17,92 ubezpieczenie spoBeczne obci|ajce pracodawc 0,08 2,70 0,08 2,92 ubezpieczenie [rodkw transportu (OC, AC) 0,07 2,40 0,13 4,75 podatek od [rodkw transportu 0,04 1,34 0,06 2,35 opBaty drogowe 0,22 7,41 0,06 2,43 koszty ryzyka transportowego 0,04 1,17 0,10 3,64 pozostaBe koszty dziaBaln. transport. przedsibiorstw 0,20 6,74 0,17 6,34 Wyszczeglnienie 2005 r. 2006 r. 2007 r. 2008 r. 2009 r. zB/wozokm % zB/wozokm % zB/wozokm % zB/wozokm % zB/wozokm % Koszty mat. pdn. i eksploat. (paliwa) 1,03 36,2 1,15 39,8 1,15 39,0 1,17 39,8 1,10 37,4 Koszty pracy 0,37 13,1 0,50 17,4 0,54 18,2 0,57 19,7 0,56 19,0 Koszty kapitaBu 0,53 18,5 0,51 17,8 0,50 17,2 0,50 17,1 0,54 18,3 Inne 0,91 32,2 0,72 25,1 0,75 25,6 0,69 23,6 0,74 25,3 Razem 2,84 100 2,88 100 2,94 100 2,93 100 2,94 100 0 0,2 0,4 0,6 0,8 1 1,2 zB / wozokm 2005 r. 2006 r. 2007 r. 2008 r. 2009 r. Koszty paliw Koszty pracy Koszty kapitaBu Inne DX4D"Ԅ̅΅ԇևRT2 : $ a$gdm= $ a$gd+$a$gdj] $ a$gd/ $ a$gd7k $ a$gd7k "&pʄ̄΄Є҄Ԅʅ̅΅꺫{laVK@h+h!HCJaJh+hECJaJh+h7kCJaJh7kh7kCJaJh7kh7kB*CJaJphh/hE6mH sH j* h+h7kCJUaJ(jh+hACJUaJmHnHuh/hACJaJmH sH jh+hACJUaJh/6B*\mH phsH #hh/6B*\mH phsH hh/6mH sH h/6mH sH lЇև&TV^|ƈ؈̉24܋ BzΌ"$4:<Xdfjʾʶꫠ궕궠n!jh+h~gK0JCJUaJh+hTRCJaJh+h CJaJh+h(CJaJh+h}CJaJh+hNCJaJh7kCJaJh+hTR5CJaJh+hE5CJaJh7k5CJaJh+h6CJaJh+hECJaJh+haCJaJ*j؍ڍJNj~ĎʎZАҐԐ ߾߾߾Զ߮vj^h/h/6mH sH h/hA6mH sH h/hm=6mH sH  hm=hAhm=hAB*\phhm=hm=B*\phh+hm=CJaJhACJaJh7kCJaJh+h J $ a$gdj] $ a$gdm= $ a$gd+$a$gdm= $ a$gd/ $ a$gdm= $ a$gdm= &(*,.0*,.0L^ɺɥɇxmbZODh+hECJaJh+h\~<>@궥!jh7kh60JCJUaJh'h6CJaJ!jh'h60JCJUaJh+huWCJaJh+huCJaJh+hx63CJaJhm=CJaJh+h`CJaJh+hECJaJh+hRCJaJ2J>·Ʒȷ̷ηҷԷDF^`h]hgd'mD &`#$gd@$a$gd'$^`a$gdj]$^`a$gdj]gd $ a$gd+·ķȷʷηзԷDFHTVZ\^bdprvxz|θɹͫɐwnwh+h>rCJ1h+h>rB*CJ OJQJ^JaJ mH phsH h>r h60JhTr0JmHnHu h/ 0Jjh/ 0JUhA h'h'6jh+Uh+h6hm=h6CJaJ!jhm=h60JCJUaJh7kh6CJaJhj]CJaJ+`bz|~иҸ޸PR\^h]hgd'mD &`#$gd'mD &`#$gd@θиҸܸ޸NPRZ\^¹Ĺƹιйҹ (*,468xz|68:BDFxz|"$&LNPXZ\1h+h>rB*CJ OJQJ^JaJ mH phsH h>rh+h>rCJVĹƹйҹ *,68z|8:DFz||$&NPZ\ʼּ̼ؼ^ȼʼ̼Լּؼ\^`hjltvxٽ٘ٽ٘كٽ٘ٽ٘jٽ٘1h7khAB*CJOJQJ^JaJmH phsH )h7khAB*CJOJQJ^JaJph7h7khA5B*CJOJQJ\^JaJmH phsH h7khACJ7h7khA6B*CJOJQJ]^JaJmH phsH h>rh+h>rCJ1h+h>rB*CJ OJQJ^JaJ mH phsH )^`jlvxȽʽԽֽ &(46@BƽȽʽҽԽֽ $&(246>@BƾȾʾ 2468:<NPRrtv1h7khAB*CJOJQJ^JaJmH phsH 7h7khA5B*CJOJQJ\^JaJmH phsH h7khACJ7h7khA6B*CJOJQJ]^JaJmH phsH h>r@BȾʾ 46:<PRtv.0:<FHRT^`$&02>@J,.08:<DFHPRT\^`"$&.02<>@HJLVXZٽ١ٽ١ٽ١ٽ١ٽ١ٽ١ٽ١ٽ١7h7khA6B*CJOJQJ]^JaJmH phsH 7h7khA5B*CJOJQJ\^JaJmH phsH hAh7khACJ1h7khAB*CJOJQJ^JaJmH phsH @JLVXbdnp<>@HJLTVX`bdlnp  "*,.fhjrtv~ݥݥ݌ݥݥ݌ݥݥ݌ݥ1h7khAB*CJOJQJ^JaJmH phsH 7h7khA6B*CJOJQJ]^JaJmH phsH 7h7khA5B*CJOJQJ\^JaJmH phsH hAh7khACJ)h7khAB*CJOJQJ^JaJph7  ",.hjtv (*,46@`bd "468:<>PRTVXZlnprtv7h7khA5B*CJOJQJ\^JaJmH phsH 1h7khAB*CJOJQJ^JaJmH phsH 7h7khA6B*CJOJQJ]^JaJmH phsH hAh7khACJ@ *,68:<>@bd "68<>RTXZZnptv "$.0:<FHR  "$,.08:<DFHPRT\^`hjltvx *,7h7khA5B*CJOJQJ\^JaJmH phsH h7khACJ1h7khAB*CJOJQJ^JaJmH phsH hAKRT^`jlvx  ,.8:DFPR\^hjtv,.68:BDFNPRZ\^fhjrtv~&(*468@BDJLNVX1h7khAB*CJOJQJ^JaJmH phsH h7khACJ7h7khA5B*CJOJQJ\^JaJmH phsH hAK(*68BDLNXZbdnpxzXZ`bdlnpvxz7hm=hA5B*CJ OJQJ\^JaJ mH phsH hm=hACJ1hm=hAB*CJ OJQJ^JaJ mH phsH 7h7khA5B*CJOJQJ\^JaJmH phsH h7khACJ1h7khAB*CJOJQJ^JaJmH phsH hA2z024HJLZ\^nph+huWCJaJhs1hm=hAB*CJ OJQJ^JaJ mH phsH hAhm=hACJ24JL\^prtvxz|~ $ a$gd+@ 00&P 1hP:p/ O( 8!n"n#$S%  Dd 8X#D  3 $A"`" wPAe D @= wPAe\60XW xlUg{}h:FBRڕȊqdvc(4lRV؞Ea,q?Ęi(4Бel‚sNy߻ڲ6|sR`%B䱦GϮuBHHK-!b"h#BBѠ}-Xu6)AxU=yؠyhSZd{)Ƞvrey[61ٞ/ݞպ=JTQPpGw¯/mx{#n^Hd {z֊A'qڑ8 #)yŤDs<)mv_g4X߽;Z{[>7cx+9)[H8,l՟1-H0F{|o}L~1}~~=76 })ﱍ1b#_Sa~|~~=᳕Yoyc m@cvL_<}a9^x~5#>['(㘂⯘߈5|{:{'>[+=8 ;_9f4־m.~?7h?X[w]Rr @kpuDe2kLf\;cހa]y9tZQQGv8˱rQ2Wy'{(qG>GG"8A"f/? }Wzj4ԉ'q;v.?9 ~e+?`##W2/IC4˜%6'x.PnPl:Iҁ4|c /ۤǏB%/Ȏܚq/6PNX)> UV[f􏹞հ5Ȭ^_8bk ۋ_lΏjn^k" /ye lLME-ٱt,5 3-Z8b{+VSO8W_2ٮ4jjנRjj%$yUNZ=Σ S@O1GT:IԁB]d$$:u..[1k :n&VJש)S 7#ٜ?iW'#rA!>uv@փWO황ۙ-JųAy+S]`p~!jj]Sp5E05ש4t>1݇i<{LAc: }C*7f's㚝iatѩu vX>vZǐN+~qU8z}.a+>:ӟ9Z<8ww'!N߆j;xNwie]ۃwi3. bRR̕D>z).ijOwNw5gD/$os?W~uє<!?"bZbX%y8>W左Fn룊|}Dt~ͅcxX V[ ߦC r`dI?`ݢW+XAL!2ziL` }{ηh`Yam7.wnT;mA3^`. Za汦5A~uy4D++`'mf9HV{cbαծw[#C(׈>','шǡH6>ڠJ\(}p?LH ۿ+SӇDn唻Y։N6 4}bQv+}\ AȺ:rg/C}!߻vu/Im[LoyR?Md|t-⵺ }]i&2dcyʋ5'?D(GVw"7j]kP}O~l6$|&BRm7oo[LB^<־>篫|_-QZ^4xsbdܓF>$uyq|+vtp;>5ˆ`tX0ZM6;Uw{]VrP,7:ezI\ScjQ>Hg? ȟVSdDf VU& o2j,fјqQMNDD ',[tc_cĀblA{'9t~[g:']6k+֖cjt;ۼ} ^Wk,?U ]cBӱ_[yDdd#tD  3 @@"?Ddd#GyD  3 @@"?Ddd# jD  3 @@"?Ddd##D  3 @@"?<@< CNormalny_HmHsHtH@@@  NagBwek 2$$@&a$CJJA@J Domy[lna czcionka akapituPiP  Standardowy4 l4a ,k, Bez listy H@H Tekst przypisu dolnegoP&@P OdwoBanie przypisu dolnegoH*4 @4 'mDStopka  p#0)@!0 'mD Numer strony8@28 'NagBwek  p#F@BF 3 Tekst dymkaCJOJQJ^JaJ@OQ@ 3 Znak ZnakCJOJQJ^JaJ5!99S";>A(/Lhn5;\b}%+17=ou{ $LOZ]hz"(RX_el"(.>DJPVtz*=P[^ilwz !'-39?EV\bhntz  %*-269AMYenxyz{|}~S6789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUGFEux v LMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~w @ABCDEFGHIQRSTU  dfhj(/Lhn5;\b}%+17=ou{ $LOZ]hz"(RX_el"(.>DJPVtz*=P[^ilwz !'-39?EV\bhntz  %*-269AMYenxyz{|}~  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~S.JJJJJJJKK!K"K#K/K0K1K3K7KJKKKZK[KaKbK~KKKKKKKKKKKKKKKKKKLL LL/L0LALBLGLHLgLhLmLnLLLLLLLLLLLLLLLMMMMM M9M:MQMRMWMXM]M^McMdMiMjMoMpMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNNN N NNN4N5N?< 00@AAHe 00@?AHe 00@=AHe 00@;AHe 00@9AHe 00@7AHe 00@5AHe 00@3AHe 00@1AHe 00@/A 00@-A 00@+A 00@)A 00@'A 00@%A 00@#A 00@!A 00@A 00@A 00@A 00@Ad 00@Ad 00@Ad 00@Ad 00@Ad 00@Ad 00@ Ad 00@ Ad 00@ Ad 00@A< 00@A< 00@A< 00@A< 00l 0`0l 00l 00(m 00`m 00 00 00 00P 00 00 00 000 00h 00 00؟ 00 00H 00 00 00 00( 000 00h 00 00ظ 00 00H 00 00 00 00( 00` 00 00к 00 00@ 00x 00 00 00 00X 00 00ȼ 00D00|000000$00\00000000<00t00000000T000000004 00l 00 00 00!00 L!00  !00  !00!00<#00t#00#00#00$00T$00$00$00 !$00"#4%00$%l%00&'%00()%00*+&00,-L&00./&0001&0023&0045,'0067d'0089'00:;'00<= (00>?D(00@A|(00BC(00DE(00FG$)00HI\)00JK)00LM)00NO*00PQ<*00RSt*00TU,00VW8,00XYp,00Z[,00\],00^_-00`aP-00bc-00de-00fg-00hi0.00jkh.00lm.00no.00pq/00rsH/00tu/00vw/00xy/00z{(000|}`000~000000100@100x100100100 200X200200/QRS.% M ? e de8wK,DE- !X"Y""$K&*'(())* ,.-/////// 00s001\1112233445d6e6f6p6\7d7m889 99:X<=@@@SAAACEFGHHKIIJJJJJJJJJJS0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000@0@0@0@000>@000@000@000@00000 *ESbbbe~ $@2>hD&JPZj ^*θ,X.1245679:;fghjklmoqtvy{}~EDJ`|^BJZR z/38einprsuwxz|~0 ?1W1Z1m888@@@S____ELOSZ]e!!jkO"$ՈGZ6L|x2$ byV9aX.ș2$Ytt8<@` [g   nBCDE F@3   BCDEFSZZ @`      BCpDE$F.S 2 H _ yp@` p    nBCDE F@=)    BCDEFS @` 0 x   <BCZDElFvSp gc1^?ZQVcMuHD?;62-)$( >Uk Zp8<@` (     nBCCDE FCC@ J Z   B+C}DEFS++}+ @`> iB   B+CDE$F.S - - :L+@`> i   nB@CDE F@@: Y   BC>DEF@S> @` RK   BCDE<FFS? ;2--($6 ?LZZgu? $@` R   nBzCsDE Fzs@   BCDEFffSLL @`L b 7]   BCDE<FFSC? 611($(1: : C LC $@`L  7   nBC*DE F*@.> g   LBCDEtF~MMS]]  $-1:?HLUZc}gtppug}^ULCC6- ylZH6$ $6HZly}xtk f]Y-T6KCGCGL>U9^0g,p#t}@`e e  BXCDEFMMSXX @`  ee  B CDE(F2S6Ql (C ^ y   ,C^t$(--16:5:K?bCxHLQUZ^c gl4pFtXyj}|/=JSanw #(15>CLPY^gkt}      ',5w9n>aGSKJT=Y/]fkox}|jX@`     nBCDE Ft@    |BCDEF3fScc,(# ygYG5( ypg^UL}Ct:p1g-b(YULG> : 1 -$    (-1:C#L,U0^9g>pGyKTX]fjsx| (5GYgy,@`: 9   BCDEF3fS( @`9 @  \BCyDEFfS??yuplc^ZyUgQYLGC5?(:6 -($ ypg^ULLC:1-( ~ zqhcZVMH?;2) $   My@`: @   nBFC}DE F}}F@Q  J  BkCDEFM3S''kY G0 $)--26t6^;G?1DHM1G^t0GYkkPT@`+ &   BC DEFM3S]  @` "H ! BXCbDETF^3fSXF4#' ,059>BBGxKaKKP4TY]bX,0@` x  " nBC DE F @O+ # BCDE<FFfSybH 1 1Hby $@` BE $ BXCDEFfSXpX @`V# A % BCtDE$F.S bbgkksp]tb@`V# B  & nBZCxDE FZxEx@8 R ' BC DEF@@SEE___ZZxZ]VGV,QQMMHHD}?b?b?L;5662-)$ }gQ:( (:Qg}5Lbb},G]x   _@` O \ ( B C9DEF@@S 9   @`# \ ) BCDEFS$$x]G,}}yyttp}kbkbkLg5bb^YUPLL}GgCQ>::(51,JL@` #   * nBCDE F@b 8\D8 + B]CDEFfS33]B,  y^C(( lQ66Ql ((C^y,B]]hl@` Ynx , <B]CDElFvS]tBt,yy}}y^C(( lQ6]t8<@`, Y  - nBXCDE FXC@?`x . <B CDElFv33S  lQ6666Ql   8<@` n / B CDE<FFffS lQ66   $@`,   0 nBDCDE FD@ix 6 0 /  x 7 0Z t  x 8 0;U i  x 9 07Nb x : 0 .  x ; 0 hz  x < 0 ;Whk  x = 0   x > 0 ' U  x ? 09 K x @ 0  x A 0(/:C x B 0F x C 0Wk x D 0 Q x E 0 x F 0DX x G 0  x H 0EW x I 0  x J 0vH\ x K 0e y x L 0 x M 0 x N 0xi } x O 0@R x P 0  x Q 0 )   x R 0!? S  !x S 0"x .  "x T 0#   #x U 0$T h $@ e#0 #  "0?n  c $X99?"`e#0~  6EDs E~  6D(D! D~  6C%  C~  6Bc B~  6AU A~  6@9Mc @~  6?!! ?~  6>(  >x  0=I =~  6<+  <x  0;I ;~  6:u "  :~  69(V 9~  68(  8x  07 7~  66+$  6x  05U 5~  64u $"  4~  63(Uh  3x  02  2~  61Tv  1x  00A  0~  6/ !v  /~  6.( 45  .x  0- r  -~  6,T 7  ,x  0+ #r  +~  6* !7  *~  6)(   )x  0( @  (~  6'T   'x  0& @  &~  6% !  %~  6I(M   Ix  0JM   J~  6KTM   Kx  0LM q  L~  6M M !  M~  6N(   N~  6O   O~  6PT   Px  0Q )  Q~  6R  !  R~  6S( ^ Sx  0T   T~  6U+ l Ux  0V   V~  6Wu "l W~  6X( , Xx  0Y i Y~  6ZT 9 Zx  0[ i [~  6\ !9 \~  6](w  ]x  0^w8 ^~  6_Tw _x  0`w8 `~  6a w! a~  6b(B5  bx  0cB' c~  6dTC dx  0eB e~  6f C! f~  6g( gx  0h1 h~  6iT ix  0j" j~  6k ! k~  6l(b lx  0mO m~  6nTb nx  0ot o~  6p !b p~  6q(\" qx  0r` r~  6sT0 sx  0t-` t~  6u !0 uHB  # N  3  HB  # DN  3 D HB  # HHN  3 HUHB  # N  3 HB  # N  3 HB  #   N   3   HB   # q q N   3 q r HB   # 1 1 N   3 1 ? HB  #   N  3   HB  #   N  3   HB  #   N  3   HB  # hhN  3 huHB  # 55N  3 56HB  # N  3 HB  # N  3 HB  # N  3 N  3 7yN  3 DyHB   # ^N ! 3  ^N " 3 V#Dd#yHB # # ^N $ 3  ^HB % # HH^N & 3 HU^N ' 3 7d#DHB ( # V#N ) 3 V#N * 3 d#HB + # V#N , 3 V#HB - # V#N . 3 V#HB / #  V# N 0 3  V# HB 1 # q V#q N 2 3 q V#r HB 3 # 1 V#1 N 4 3 1 V#? HB 5 #  V# N 6 3  V# HB 7 #  V# N 8 3  V# HB 9 #  V# N : 3  V# HB ; # hV#hN < 3 hV#uHB = # 5V#5N > 3 5V#6HB ? # V#N @ 3 V#HB A # V#N B 3 V#HB C # V#N D 3 V#N E 3 ^d#y C r#  H#  "0?n G c $X99?"`r# ~ L 6zm: z~ M 6{:  {~ N 6| : |~ O 6}: }~ P 6~: ~~ Q 6:! ~ R 63W  ~ S 6U   ~ T 6" F ~ U 66 ~ V 6' ~ W 6% ~ X 6  ~ Y 6 ~ Z 6  ~ [ 6!" ~ \ 6(i ~ ] 6(4 ~ ^ 6 \4 ~ _ 6 D 4 ~ ` 6 <4 ~ a 644 ~ b 64 ~ c 64 ~ d 6 4 ~ e 64 ~ f 64 ~ g 6!"4 ~ h 6(@ ~ i 6 @\ ~ j 6 @D  ~ k 6 @< ~ l 6@4 ~ m 6@ ~ n 6@ ~ o 6@  ~ p 6@ ~ q 6@ ~ r 6!@" ~ s 6(S  ~ t 6 \S  ~ u 6 D S  ~ v 6 <S  ~ w 64S  ~ x 6S  ~ y 6S  ~ z 6 S  ~ { 6S  ~ | 6S  ~ } 6!"S  x ~ 0(] w#  ~  6 ] \  ~  6 ] D  ~  6 ] <  ~  6] 4  ~  6]   ~  6]   ~  6]   ~  6]   ~  6]   ~  6!] "  ~  6( J  ~  6  \  ~  6 0  ~  6 <  ~  6   ~  6   ~  6   ~  6   ~  6   ~  6   ~  6! "  HB  #  N  3  HB  #  N  3  HB  # N  3 HB  # uN  3 uHB  # a a N  3 a n HB  # BBN  3 BPHB  # $$N  3 $1HB  # N  3  HB  #   N  3  !HB  # YYN  3 YfHB  # Y YN  3 Y fHB  #  YYN  3  YfHB  # YYN  3 YfHB  # YuYN  3 YufHB  # N  3 HB  #  N  3  HB  #  N  3  HB  # N  3 HB  # uN  3 uHB  #   N  3   HB  #  N  3  HB  #   N  3   HB  #   N  3   HB  #  u N  3  u HB  # a a  N  3 a n  HB  # BB N  3 BP HB  # $$ N  3 $1 HB  #  N  3   HB  #    N  3  ! N  3 , N  3 : N  3  : N  3 : N  3 : N  3 u: N  3 V#:r# HB  # a 7 a N  3 a 7 n HB  # B7 B N  3 B7 P HB  # $7 $ N  3 $7 1 HB  # 7  N  3 7  HB  #  7 N  3  7 ! N  3 ,r#:HB  # V#N  3 V#N  3 r#HB  # YV#YN  3 YV#fHB  # V#N  3 V#HB  #  V# N  3  V# N  3  r#7 N  3  r# B l# #  "0?n  c $X99?"`l#  tBCDEF @`yH  hBCDEFo @`8HH  # 8y  nB6C$DE F$06@yH  nB6C%DE F%06@y  nB6C$DE F$06@.y  nB6C$DE F$06@o y   nB6C$DE F$06@yR   nB6C%DE F%06@y  nB6C$DE F$06@8y  BCDEF @`yH  BCDEFSo @`8HT  C S8y  BUCZDEFMMSZCUUZ @`T  C S  BTCCDEFssSCTYCC @`  BUC^DEFM3S^?UU^ @`T  C 3fS  BPC?DEFs&MS?PU?? @`  BUCrDEFfSr>UU/r @` T  C S   BOC>DEFS>OU>> @`    BUC DEFfS ?UU @`ST  C S  BPC?DEFS?PU?? @`S  BUCDEFMMS?UU @` )[ T   C S h    BPC?DEFssS?PU?? @` )[ h   BUCDEFM3SCUU @` V T   C 3fS A     BPCCDEFs&MSCPUCC @` V A   BUCFDEFfSF?UUF @` Q T  C S    BPC?DEFS?PU?? @` Q    BUC- DEFfS- DUU - @` L T  C S 2   BPCDDEFSDPUDD @` L 2   BZCDEFMMS?ZZ @`i T  C So_i  BTC?DEFssS?TU?? @`o _  BZCDEFM3S?ZZS @`d T  C 3fSi d  BUC?DEFs&MS?UZ?? @`i    BZC/DEFfS/CZZ/ @`_ T  C Sd/ _  BUCCDEFSCUZCC @`d /   BUC DEFfS ?UUQ @`^ T  C S_ ^  BTC?DEFS?TZ?? @`_     BUC>DEFMMS>CUU> @`&T ! C S  " BOCCDEFssSCOUCC @`&  # BUC%DEFM3S%>UU% @` !T $ C 3fS4  % BPC>DEFs&MS>PU>> @` !4  & BUC"DEFfS"CUU" @` T ' C S<  ( BPCCDEFSCPUCC @` <  ) BUC DEFfS CUUz @`^ T * C S  + BPCCDEFSCPUCC @`^   , BUCUDEFMMSU?UUU @`5T - C S:5 . BPC?DEFssS?PU?? @`: / BVCDEFM3SCVV @`/+ T 0 C 3fS5n / 1 BPCCDEFs&MSCPUCC @`5+ n  2 BUCDEFfS?UUe @`*s T 3 C S/ * 4 BPC?DEFS?PV?? @`/s   5 BZCg DEFfSg CZZ$ g @`% T 6 C S* % 7 BUCCDEFSCUUCC @`*  HB 8 # HHB 9B # fHHHB :B # fHB ;B # fHB <B # f  HB =B # fR R HB >B # fHB ?B # f @ <@ S  A <AFOe  B <BO  C <C O   D <D O)   E <E QS  F <FO  G BG    H BH    I BIb   HB J # HHHB K # HHB L #  H HB M # t Ht HB N # HHB O # ?H?HB P # H Q <Q`N  R <R    S <S+  T <TJ  U <U N b 3  # T c C S  U]  d <dy /"  T e C 3fS  U  f <fy D"  T g C S  U  h <hyf "  T i C S E U  j <jy# l B B S  ? X18@S| txVtH- tot?3?L>?n?S.S:*urn:schemas-microsoft-com:office:smarttagsStreet;*urn:schemas-microsoft-com:office:smarttagsaddress>*urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags PersonName g Jerzy Wa[kiewicz ProductIDFL su'- n!q!""###$!''''',,-$-0 034V7Y7HJJJJJJJJJJJJ2K3K7K@KAKFKGKHKKKYKbKkKlKrKsK{KKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKLLLLLL$L%L-L0L8L9L?LHLMLNLULWL^LaLeLnLsLtL|L~LLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLMMM M-M.M7M:MEMFMPMMMMMMMMMMMNNN"N#N$N%N3N7N:NWN]N^NcNfNsNtN}NNNNNNNNNNNNNNNNNNOOO"O'O(O0O2O9OS@SCSFSGSISLSNSQSSSVSXS[S]S^S`ScSeSgSiSjSlSrStS~SSSSSSSSSSSSSSSSSSHHHLIMIIIJJJJJJJJJJJJJJJ2K3KSyb^`o(. ^`hH. pLp^p`LhH. @ @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PLP^P`LhH.ybVUSrTr0xw}'}Xm.TRI$ Ca7kr0E6TRVy / /UuAAN!z[b+3e at}sy@HS@1G1G&Y1G1G "$)*SPP @PPP"P$P&P2P4P>PJPNPXPxUnknownGz Times New Roman5Symbol3& z Arial5& zaTahoma#1mFmFF] 4>%] 4>%)%n4dlHlH2qHX ?C2}Badania [rednich kosztw 1 wozokilometra przebiegu w przedsibiorstwach midzynarodowego ci|arowego transportu samochodowegojerzy.waskiewiczanna.dzieniowska Oh+'0(4P\hx     Badania rednich kosztw 1 wozokilometra przebiegu w przedsibiorstwach midzynarodowego ciarowego transportu samochodowegojerzy.waskiewiczNormalanna.dzieniowska2Microsoft Office Word@ @쟶t@‹z@‹z] 4>՜.+,0 hp  f$Instytut Transportu Samochodowego%lH' ~Badania rednich kosztw 1 wozokilometra przebiegu w przedsibiorstwach midzynarodowego ciarowego transportu samochodowego Tytu  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~      !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`acdefghiklmnopqvRoot Entry F BɋzxData 1TableǝWordDocumentBSummaryInformation(bDocumentSummaryInformation8jCompObjz  F(Dokument programu Microsoft Office Word MSWordDocWord.Document.89q