Włącz Myślenie i wyłącz telefon

„Z analiz wynika, że problem używania przez kierowców telefonów komórkowych narasta. Jak wynika zaś z badań ekspertów, zarówno polskich jak i międzynarodowych, kierowcy często nie są świadomi niebezpieczeństwa jakie im zagraża albo jakie stwarzają takim zachowaniem – mówi Agata Foks, Sekretarz Krajowej Rady BRD.

Na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego konsorcjum - Instytut Transportu Samochodowego oraz firma Heller Consult sp. z o. o. - zbadało ilu kierujących pojazdami korzysta podczas jazdy z telefonów komórkowych trzymanych w ręku. Próba objęła 102 096 kierujących pojazdami. Doprecyzowanie jak korzystamy z urządzeń mobilnych jest istotne z uwagi na fakt, że przepisy precyzyjnie wskazują sposób, w jaki można posługiwać się telefonami komórkowymi podczas jazdy. Mówi o tym art. 45 pkt 2. Prawa o ruchu drogowym: „Kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymanie słuchawki lub mikrofonu w ręku”. Dla kierowców oznacza to, że jedyną alternatywą jest stosowanie zestawów słuchawkowych lub głośnomówiących.

Wskaźnik korzystania z telefonów komórkowych przez kierujących samochodami osobowymi wyniósł 4,1%. Badanie pokazuje, że to więcej kobiet (4,8%) niż mężczyzn (3,9%) korzystało z telefonów podczas jazdy w 2014 roku. Były to głównie osoby młode (18 -24 lata) – 4,4%, zaś najmniej rozmów przeprowadziły osoby starsze (61 lat i więcej) – 1,8%. Pomiary pokazały, że więcej kierujących samochodami osobowymi korzystało z telefonów komórkowych na obszarze zabudowanym – 4,4% niż niezabudowanym – 3,6%, a biorąc pod uwagę rodzaj drogi – najczęściej na drogach w miastach wojewódzkich – 4,5%, najrzadziej na drogach ekspresowych i powiatowych – 2,9%. Wskaźnik obejmujący kierujących pozostałymi pojazdami (ciężarowymi, dostawczymi, motocyklami, motorowerami i rowerami) wyniósł w ubiegłym roku 5,4%.

„Zdaniem międzynarodowych ekspertów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, korzystanie z telefonu podczas jazdy wpływa negatywnie na możliwość kontroli prowadzenia pojazdu, zwiększając tym samym ryzyko spowodowania wypadku. Trzymając w ręku telefon kierowca nie ma możliwości chwycenia pewnie kierownicy, włączenia kierunkowskazu, czy zmiany biegu. To samo dotyczy pisania SMS’ów podczas jazdy. Kierowca, głównie młody, uważa że przyciśnięcie paru klawiszy zajmie mniej czasu niż rozmowa, zapominając o tym, że podczas pisania spogląda na ekran telefonu i nie patrzy na drogę – dodaje Agata Foks, Sekretarz KRBRD”.

W przeprowadzonym przez KRBRD w 2014 roku badaniu opinii publicznej, na pytanie jak często podczas jazdy samochodem/motocyklem rozmawia Pan(i) przez telefon komórkowy, aż 64% kierowców zadeklarowało, że rozmawia odpowiednio: rzadko (26%), czasami (27%), często (7%) i bardzo często (4%).

W których regionach kraju rozmawiamy najwięcej?

Najwyższy wskaźnik stosowania telefonów podczas jazdy, wśród wszystkich 16 regionów zanotowano w województwach: dolnośląskim (7,2%), mazowieckim (6,0%) i pomorskim (5,8%). Najniższy w województwach: warmińsko-mazurskim (2,2%), lubuskim (2,3%) i łódzkim (2,9%).

Źródło: krbrd.gov.pl

Używamy plików cookies i podobnych technologii w celach reklamowych, statystycznych, identyfikacyjnych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu i jednocześnie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zawsze możesz zmienić swoje ustawienia przeglądarki wyłączając obsługę cookies. Informujemy, że wyłączenie plików cookies, utrudni korzystanie z naszej witryny lub może uniemożliwić jej poprawne działanie na Twojej przeglądarce.
Zgadzam się
close